The developmental perspective of algebraic thinking in the observation of regularities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i2id6979

Keywords:

algebraic thinking, regularities, generalization

Abstract

The current context of the teaching of Algebra has indicated actions that promote the development of algebraic thinking, and one of these forms of promotion would be to explore the search for regularities and generalizations. If, on the one hand, research and regulations point to the need for this approach, on the other hand, in the context of the practice in the teaching of this subject, the mechanical form still predominates, in which the manipulation of symbols and rules is valued, with the literate view being the dominant one. Given these issues, this article aims to discuss how students perceive and consolidate the notion of regularity, and how they indicate generalization in Algebra activities. In this context, the answers to a test applied to 41 students in the 7th grade of Elementary School are analyzed; showing that the students can easily perceive regularities, but have difficulties expressing generalization in the existence of a pattern and in situations where there is no regularity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

ALVARENGA, D.; VALE, I. A exploração de problemas de padrão: um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Quadrante, v. 16, n. 1, p. 27-55, 30 jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.22813.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: ALVAREZ, M. J.; SANTOS, S. B.; BAPTISTA, T. M. Porto: Porto Editora, 1994.

BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (org.). As idéias da Álgebra. Tradução: DOMINGUES, H. H. 23. ed. São Paulo: Atual, 1995. p. 23-36.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 16 out. 2023.

CAMPOS, M. A. Uma sequência didática para o desenvolvimento do pensamento algébrico no 6º ano do ensino fundamental. Orientador: Luiz Márcio Santos Farias. 2019. 206 f. (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/29633. Acesso em: 13 set. 2024.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar da Educação Algébrica Elementar. Pro-posições, Campinas, v. 4, n. 1, 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644384/11808. Acesso em: 30 set. 2023.

GRILLO, C. L.; LUCIO, C. C. B.; CUSTÓDIO, I. A; FRARE, R. E. B. O desenvolvimento do pensamento algébrico nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. In: NACARATO, Adair Mendes; CUSTÓDIO, Íris. (org.). O desenvolvimento do pensamento algébrico na Educação Básica: compartilhando propostas de sala de aula com o professor que ensina (ensinará) Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018, p. 13-23. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/ebook_desenv.pdf. Acesso em: 25 mar. 2024.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. 4. ed. Campinas: Papirus Editora, 1997.

PONTE, J. P. Álgebra no currículo escolar. Educação e Matemática, n. 85, 31 nov./dez. 2005. Disponível em: https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/1434. Acesso em: 13 set. 2024.

PONTE, J. P.; BRANCO, N.; MATOS, A. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação, Direcção Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular, 2009. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/7105/1/Ponte-Branco-Matos%20%28Brochura_Algebra%29%20Set%202009.pdf. Acesso em: 30 set. 2023.

SANTOS, C. C. S.; LUVISON, C. C.; MOREIRA, K. G. A construção do pensamento algébrico no Ensino Fundamental I: possíveis trabalhos para a percepção de regularidades e de generalizações. In: NACARATO, Adair Mendes; CUSTÓDIO, Íris. (org.). O desenvolvimento do pensamento algébrico na Educação Básica: compartilhando propostas de sala de aula com o professor que ensina (ensinará) Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018. p. 13-23. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/ebook_desenv.pdf. Acesso em: 25 mar. 2024.

SOCAS, M. M.; CAMACHO M.; PALAREA M.; HERNÁNDEZ J. Iniciación al algebra. Madrid: Ed Sínteses, 1996.

TINOCO, L. A. A. (coord.). Álgebra: pensar, calcular, comunicar. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ/IM, 2011.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações de variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (org.). As idéias da Álgebra. Tradução: DOMINGUES, H. H. São Paulo: Atual, 1995.

VALE, I.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; PIMENTEL, T., BORRALHO, A.; CABRITA, I.; BARBOSA, E. Padrões em matemática: uma proposta didática no âmbito do novo programa para o ensino básico. Lisboa: Texto, 2011.

Published

2024-10-04

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

The developmental perspective of algebraic thinking in the observation of regularities. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 10, n. 2, p. e2002, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i2id6979. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6979.. Acesso em: 8 oct. 2024.

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.