Learning assessment in Mathematics classes: interconnected perspectives on the profile of Undergraduate Mathematics courses at public universities in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i1id3851

Keywords:

Assessment in Mathematics, Initial Training of Teachers, Innovative Assessment Practices

Abstract

This study discusses the impacts of theoretical reflections, in the Mathematics Degree courses in the state of Pernambuco, about the assessment in Mathematics classes and aims to identify what representations the undergraduate students have regarding the concepts and purposes of this topic. The debate we propose is the result of an investigation that was carried out at the Research Laboratory of Learning, Research and Teaching (LACAPE - UFRPE/CNPq), in 2019/2. The steps of the theoretical-methodological procedure are: review of the literature, analysis of official documents, analysis of the menus of the Mathematics Degree courses and application of a questionnaire with thirty undergraduate students from three public universities. We take as a basis for exploratory work the principles of qualitative research, according to which we organize the collected data, presenting them in the form of diagrams, tables and graphs, and then scrutinizing our perceptions. For data analysis, we performed the content analysis modality in the light of the Social Representations Theory and narrative research, in order to interpret the testimonies of the participants. Based on the results obtained, we observe that one of the institutions does not have any specific compulsory subject that directly covers how the assessment in Mathematics occurs or should be worked yet. We also found that the concept of assessment varies according to the profile of each undergraduate student. This article accentuates the need to bring discussions on this topic still in the initial formation, so that Mathematics teachers can envision heterogeneous and innovative ways of assessing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Matheus Souza de Almeida, Federal Rural University of Pernambuco

    Licenciando em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), na qual vincula-se como monitor apoiador do Núcleo de Acessibilidade (NACES) - apoiando uma discente com deficiência visual. É membro dos grupos de estudo e pesquisa LACAPE - Laboratório Científico de Aprendizagem, Pesquisa e Ensino (UFRPE/CNPq), atuando nesta linha de pesquisa: Recursos para o ensino de ciências e matemática; e GERE - Grupo de Estudos em Recursos para a Educação (UFPE/CNPq), atuando nesta linha de pesquisa: Recursos na prática docente e para gestão desta. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID (2018-2020), realizando intervenções na Educação Básica através de projetos com jogos matemáticos, cujo produto final foi a criação do recurso didático denominado "Banco Geométrico". Atuou também como monitor apoiador no setor administrativo do NACES da UFRPE (maio-novembro de 2019), auxiliando nos processos de inclusão e acessibilidade da universidade. É pós-intercambista pelo Programa Ganhe o Mundo (PGM), tendo realizado intercâmbio no year twelve (equivalente ao segundo ano do Ensino Médio no Brasil) em Edgewater College - Nova Zelândia, no segundo semestre de 2016. Interessa-se por pesquisas no campo da Didática da Matemática - especificamente envolvendo a Teoria da Instrumentação, a Teoria da Orquestração Instrumental e a Abordagem Documental do Didático; bem como em estudos que versam sobre práticas inclusivas no processo de ensino-aprendizagem-avaliação em Matemática.

  • Ross Alves do Nascimento, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, PE, Brasil

    Professor com Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Católica de Pernambuco (1982), Bacharel em Filosofia pela Universidade Federal de Pernambuco (1988), Especialista em Ensino de Matemática pela UFPE (1994), Especialista em Informática na Educação pela UFRPE (1999), Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco (2002), Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2007). Possui vínculo como Professor Adjunto IV do Dptº de Educação UFRPE,, participando do programa PROFMAT do departamento de Matemática da UFRPE, vem trabalhando na graduação com: Metodologia do ensino da matemática, Jogos e a construção do conhecimento matemático, Prática de ensino de matemática, Fundamentos e Vivências em Práticas Interdisciplinares, Metodologia Cientifica em Educação Matemática. Atualmente vem trabalhando o projeto: Uma análise da aprendizagem em matemática a partir do uso de jogos matemáticos e Coordenando o projeto LACAPE-UFRPE. Explora nessas atividades temas como foco de pesquisa: nessa área e correlatas do Ensino de matemática e o uso das TICs (Informática), Números e Operações, História da Matemática, Modelagem Matemática, Jogos e Materiais Manipulativos. É membro do grupo de pesquisa: Laboratório de Ensino da Matemática e Tecnologia ? LEMATEC/UFPE ? área de pesquisa: introdução das tecnologias computacionais no ensino da matemática nas modalidades presencial como a distância.

  • Sara Rocha da Silva, Federal Rural University of Pernambuco

    Discente do curso de Licenciatura Plena em Matemática na Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).

Published

2020-06-25

Issue

Section

Ensino de Matemática

How to Cite

ALMEIDA, Matheus Souza de; NASCIMENTO, Ross Alves do; SILVA, Sara Rocha da. Learning assessment in Mathematics classes: interconnected perspectives on the profile of Undergraduate Mathematics courses at public universities in Pernambuco. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 6, n. 1, p. 1–18, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i1id3851. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3851.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

31-40 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.