Geometric Transformations in the plane: a hybrid approach of the Rotation by Stations and Gamification methodologies for Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i2id7064

Keywords:

geometric transformations, active methodologies, hybrid teaching, rotation by stations, gamification

Abstract

This research presents an innovative didactic approach, combining the opportunities provided by the Gamification methodology with Hybrid Teaching, more specifically in the category of Rotation by Station. The central objective is to promote a more effective understanding of the concept of geometric transformation, and, by doing that, improve the teaching of this content in the final years of Elementary School. The relevance of incorporating playful activities into the learning process is highlighted, which, far from compromising traditional methods, adds significant value to the teaching process. The research aims to streamline the educational process, stimulating student autonomy and encouraging them to take responsibility for their own learning. To achieve these objectives, a didactic sequence was developed and implemented in a 7th year Elementary School class at Centro Educacional Araújo, located in São Pedro da Aldeia/RJ. Adopting a qualitative approach of the pedagogical intervention type, data collection involved the observations of researchers, the analysis of recording activities and the application of a self-assessment questionnaire. Upon concluding the research, it was found that the methodologies employed not only promoted the desired engagement, but also resulted in significant effects on the learning process. Thus, we believe that the proposed set of activities can contribute positively to the teaching practice of other professionals and teachers interested in its application, whether fully or partially.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

AGUIAR, Igor Pereira. O uso de técnicas de Gamificação como auxílio a resolução de problemas no campo da análise combinatória. Orientador: Luciano Ferreira Silva. 2019. 150 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/333. Acesso em: 21 nov. 2024.

BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. ISBN 978-85-8429-116-8.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Terceira versão final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 14 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 14 ago. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 14 ago. 2023.

DELMONDI, Natalia; PAZUCH, Vinícius. Um panorama teórico das tendências de pesquisa sobre o ensino de transformações geométricas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 99, n. 253, p. 659-686, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i253.38616.

ESQUIVEL, Hugo Carlos da Rosa. Gamificação no ensino da matemática: uma experiência no Ensino Fundamental. Orientador: Douglas Monsôres de Melo Santos. 2017. 64 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ, 2017. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/bitstream/jspui/2552/2/2017%20-%20Hugo%20Carlos%20da%20Rosa%20Esquivel.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

FERREIRA, Ronaldo Martins. Transformações Geométricas por meio do software GeoGebra. Orientadora: Adriana Aparecida Molina Gomes. 2020. 109 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Goiás. Jataí, GO, 2020. Dispoível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/1208/o/Disserta__o_Ronaldo___Edi__o_%2821%29.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

FERRONATO, Julieta. Gamificação como uma estratégia de aprendizado: construções geométricas utilizando o aplicativo Euclidea. Orientadora: Rosane Rossato Binotto. 2021. 72 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS, Chapecó, SC, 2021. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/4679/1/FERRONATO.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

GUIMARÃES, Débora Sudatti. Cenários para investigação matemática no Ensino Fundamental: uma experiência com ensino híbrido na modalidade rotação por estações. Orientadora: Sônia Maria da Silva Junqueira. 2019. 213 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino) – Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS, 2019. Disponível em: https://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/4751/1/DIS%20Debora%20Guimraes%202019.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 312 p. ISBN 9788522447626.

MUTTI, Joefson Santos. Gamificação no ensino de Matemática: uma revisão de literatura e uma intervenção por meio de oficinas no ensino médio no município de Monte Santo - BA. Orientador: Alexandre Ramalho Silva. 2023. 77 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, Juazeiro, BA, 2023. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/profmat/joefson_santos_mutti_turma_2021.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

SILVA, Danielle Angélica da Luz e. O ensino híbrido como metodologia do ensino na matemática - geometria espacial - pirâmides regulares. Orientador: Thiago Fontes Santos. 2018. 53 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG, 2018. Disponível em: https://monog.ufop.br/server/api/core/bitstreams/5aac0661-84b3-417e-9199-9731177a1a4c/content. Acesso em: 20 nov. 2024.

SILVA, Edson Henrique da. Gamificação no ensino de matemática: um estudo de caso. Orientadora: Erica Boizan Batista. 2021. 100 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do Norte, CE, 2021. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=6234&id2=171053977. Acesso em: 21 nov. 2024.

SOUZA, Pâmella de Alvarenga. Uma proposta didática para o estudo de progressões por meio dos fractais: rotação por estações. Orientador: Oscar Alfredo Paz La Torre. 2019. 166 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, RJ, 2019. Disponível em: https://uenf.br/posgraduacao/matematica/wp-content/uploads/sites/14/2020/02/170460074_PAMELLA_DE_ALVARENGA_SOUZA.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

VERONESE, Daniela Jéssica; SILVA, Fernanda Levandoski; ZANOELLO, Simone Fátima. Ensino de Geometria: uma proposta desenvolvida pelo PIBID. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14., 2015, Chiapas, México. Anais [...]. Chiapas: CIAEM-IACME, 2015. p. 1-11.

Published

2024-11-24

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

AMARAL, Paulo Victor da Silveira; BARBOSA, Nelson Machado. Geometric Transformations in the plane: a hybrid approach of the Rotation by Stations and Gamification methodologies for Elementary School. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 10, n. 2, p. e2003, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i2id7064. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/7064.. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

21-30 of 297

You may also start an advanced similarity search for this article.