Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks

Authors

  • Vanessa da Silva Pires Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática e Estatística, Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8336-6021
  • Jeremias Stein Rodriguês Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Departamento Acadêmico de Linguagem, Tecnologia, Educação e Ciência (DALTEC), Florianópolis, SC, Brasil http://orcid.org/0000-0002-7869-5856

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id3919

Keywords:

Mathematics Teaching and Learning, First Grade Equation, Registers of Semiotic Representation

Abstract

Does the approach to the concept of first grade equations in one variable presented in Middle School textbooks allow the access and the learning of the mathematical object based on the perspectives of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR)? To answer this question, textbooks were analyzed to verify if its use of representations on first grade equations content, in the seventh grade of Middle School, points to the same direction of the TRSR principles. Thereby, we made bibliographic research in three Mathematics seventh grade textbooks, listed in the PNLD 2017. The analysis of the textbooks was made in conjunction with the TRSR, of Raymond Duval, which indicates that in the learning of Mathematics the comprehension of concepts has a direct relation with the coordination of a mathematical object’s representations. Then we analyzed the semiotic representations of the first grade equations presented in each textbook and how those, as well as the cognitives processes of the theory, were used. The results show that the use of a semiotic register of representations could be better addressed, making that the textbook could be much more useful to the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa da Silva Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática e Estatística, Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil

    Professora de Matemática na rede Municipal de Sombrio - SC e na rede Estadual de Santa Catarina. Graduada em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense- Campus avançado Sombrio - IFC, 2011-2014. Atuou como bolsista no Projeto de PODER - Projeto de Orientação e Desenvolvimento de Ensino e Raciocínio, durante o período da graduação. Pós graduada em Educação Cientifica e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Araranguá - IFSC, 2016 - 2017. Atualmente cursa mestrado em Ensino de Matemática na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

  • Jeremias Stein Rodriguês, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Departamento Acadêmico de Linguagem, Tecnologia, Educação e Ciência (DALTEC), Florianópolis, SC, Brasil

    Possuo graduação em Licenciatura em Matemática (2012) e Mestrado Profissional e Matemática - PROFMAT (2016), ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atualmente sou aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. Sou professor de Matemática no Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC, no Campus Florianópolis.

References

BIANCHINI, E. Matemática Bianchini. São Paulo: Moderna, 2015.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CAMARGO, A. P. S. Aprendizagem em Álgebra, uma Investigação no Oitavo Ano. 2014. 51f. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Departamento de Matemática e Estatística, Universidade Federal de Rondônia, Paraná, 2014.

DANTE, L. R. Projeto Teláris: Matemática 7. São Paulo: Ática, 2015.

DUVAL, R. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da

Compreensão em Matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas, SP: Papirus, p. 11-33, 2003.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad.: LEVY, L. F.; SILVEIRA, M. R. A. da. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

EDITORA MODERNA. Projeto Araribá: Matemática 7. São Paulo: Moderna, 2014.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GUIMARÃES, G.; GITIRANA, V.; CAVALCANTI, M.; MARQUES, M. Análise das atividades sobre representações gráficas nos livros didáticos de matemática. SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., Recife, 2008. Anais... Universidade Federal Rural de Pernambuco, 2008.

MENEZES, D. L. Abecedário da Álgebra. São Paulo: Nobel, 1970.

MORETTI, M. T. O papel dos registros de representação na aprendizagem de Matemática. Revista Contrapontos, Itajaí, SC, ano 2, n. 3, p. 423-437, set./dez. 2002. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/180. Acesso em: 19 abr. 2020.

OLIVEIRA, A. T. C. C. Reflexões sobre a aprendizagem da álgebra. Educação Matemática em Revista, Brasília, n. 12, ano 9, p. 35-39, jun. 2002. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1100. Acesso em: 19 abr. 2020.

PONTE, J. P. da. As equações nos manuais escolares. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 4, n. 8, p. 149-170, 2003. Disponível em: http://www.rbhm.org.br/issues/RBHM%20-%20vol.4,%20no8,%20outubro%20(2004)/4%20-%20Ponte.pdf. Acesso em: 19 abr. 2020.

RODRIGUÊS, J. S.; COSTA, D. A. da. A Comissão dos Quinze e os Primeiros Movimentos Acerca do Ensino da Álgebra na Escola Primária Brasileira. Acta Scientiae, Canoas, v. 21, n. 6, p. 150-172, nov./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5450.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2002.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In:

COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. As idéias da álgebra. São Paulo: Atual, p. 9-21, 1995.

Published

2020-09-16

Issue

Section

Ensino de Matemática

How to Cite

PIRES, Vanessa da Silva; RODRIGUÊS, Jeremias Stein. Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 6, n. 2, p. e2005, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i2id3919. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

11-20 of 327

You may also start an advanced similarity search for this article.