Problem solving in Mathematics Education and the development of higher order thinking skills
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2021v7iespecialid5485Keywords:
creativity, mathematical thinking, intellectually demanding tasks, creative thinkingAbstract
This research paper aims at exploring the relationship between problem solving in Mathematics Education and the development of higher order thinking skills. Therefore, it was conceptualized what higher-order thinking skills are and how they can be developed in Mathematics classes based on the problem-solving approach. In order to illustrate how problem-solving approach can contribute to the development of these skills, two situations were carried out in the classroom. It is about a research conducted with sixth and eighth grade students attending elementary schools who used problem-solving skills as a learning strategy. This is a descriptive–interpretive qualitative research method, which used Discourse Textual Analysis procedures in the treatment of data, which consider the written (and/or drawn) resolution of the problems proposed to the students. It was evident that problem-solving approach can contribute to the development of higher order thinking skills, such as the conversion of records (written-visual), the comparison of different statements, the elaboration of justifications and proofs, mathematical communication and the creative thinking development. Likewise, the type of problem to be worked on is a factor that can decisively contribute to the success of the proposal.
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370 f. Orientadora: Lourdes de la Rosa Onuchic. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102164. Acesso em: 10 nov. 2021.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, v. 33, n. 55, p. 133-156, jul./dez. 2009. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/77/228. Acesso em: 24 out. 2021.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes.; VIEIRA, Gilberto. Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, v. 25, n. 1, p. 113-131, 30 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.22926.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; VIEIRA, Gilberto. Em direção à generalização: contribuições de um problema com múltiplas estratégias de solução. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Recife, v. 11, n. 21, p. 127-140, 8 nov. 2016. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/64. Acesso em: 24 out. 2021.
BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Tradução: Elza Furtado Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
FORSTER, Margaret. Higher order thinking skills. Research developments, Camberwell, Victoria, n. 11, p. 10-15, inverno 2004. Disponível em: https://research.acer.edu.au/resdev/vol11/iss11/1. Acesso em: 24 out. 2021.
GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO, Alexandre Tolentino; FONSECA, Mateus Gianni; FARIAS, Mateus Pinheiro. Criatividade em matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.
GONZÁLEZ, Fredy E. Metacognicion y tareas intelectualmente exigentes: el caso de la resolución de problemas matemáticos. Zetetiké, Campinas, v. 6, n. 1, p. 59-73, jan./jun. 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646808. Acesso em: 10 nov. 2021.
KING, F. J.; GOODSON, Ludwika; ROHANI, Faranak. Higher Order Thinking Skills. Florida: Center for Advancement of Learning and Assessment, 2008. 176 p. Disponível em: https://informationtips.files.wordpress.com/2016/02/higher-order-thinking-skills_.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.
KRULIK, Stephen; RUDNICK, Jesse A. Problem driven mathematics: applying the mathematics beyond solutions. Chicago: McGraw-Hill, 2005.
LEWIS, Arthur; SMITH, David. Definig higher order thinking. Theory into practice, Columbus, Ohio, v. 32, n. 3, p. 131-137, verão 1993. DOI: https://doi.org/10.1080/00405849309543588.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 24 out. 2021.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; MORAIS, Rosilda dos Santos. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (org.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ZUFFI, Edna Maura. O Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas e os processos cognitivos superiores. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, Andújar, Espanha, v. 3, n. 11, p. 79-97, set. 2007. Disponível em: https://union.fespm.es/index.php/UNION/issue/view/18/15. Acesso em: 29 abr. 2020.
POLYA, George. How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1945. p. 17-34.
PROENÇA, Marcelo Carlos. Resolução de problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.
VIEIRA, Gilberto; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. A resolução de problemas abertos nos processos de ensino e aprendizagem de Matemática. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIAS E INVESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMÁTICA, 7., 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2019.
VINCENT-LANCRIN, Stéphan; GONZÁLEZ-SANCHO, Carlos; BOUCKAERT, Mathias; LUCA, Federico; FERNÁNDEZ-BARRERA, Meritxell; JACOTIN, Gwénaël; URGEL, Joaquin; VIDAL, Quentin. Fostering students' creativity and critical thinking: what it means in school. Paris: OECD Publishing, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.