Didactical Engineering as a methodology for constructing the concept of area in High School
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2024v10i2id7404Keywords:
Didactical Engineering, Ethnomathematics, GeoGebra, plane geometry, didactic sequenceAbstract
The aim of this work is to develop the concepts of areas of flat figures through a didactic sequence guided by the Didactic Engineering methodology, using GeoGebra, the history of mathematics and local culture related to the artisanal production of fillet embroidery as global variables. The sequence will be made up of four problems that have been developed according to analyses of textbooks and the application of a diagnostic activity. A practical activity was applied with the aim of relating formal mathematics with the intuitive mathematics practiced in Ethnomathematics using knowledge used by artisans.
Downloads
References
AGUIAR, Rafael Hamilton de S. A matemática descrita no Papiro de Rhind. Orientador: Sinval Braga de Freitas. 2012. 26 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Licenciatura em Matemática) – Universidade Católica de Brasília, Brasilia, 2012. Disponível em: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/10869/1315. Acesso em: 20 dez. 2024.
BOYER, Carl B. História da Matemática. Tradução: Elza F. Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996. 512 p.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. 3. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2001.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1987.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a08v31n1.pdf. Acesso em: 1 dez. 2023.
GERDES, P. Etnomatemática: cultura, matemática, educação. Moçambique: ISP, 1989.
GERDES, Paulus. Etnogeometria: Cultura e o despertar do pensamento geométrico. Reedição. Moçambique: Instituto Superior de Tecnologias e de Gestão, 2012.
MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 1999.
MENDES, I. A. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodolfo dos Santos Silva, Vanio Fragoso de Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.