Didactical Engineering as a methodology for constructing the concept of area in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i2id7404

Keywords:

Didactical Engineering, Ethnomathematics, GeoGebra, plane geometry, didactic sequence

Abstract

The aim of this work is to develop the concepts of areas of flat figures through a didactic sequence guided by the Didactic Engineering methodology, using GeoGebra, the history of mathematics and local culture related to the artisanal production of fillet embroidery as global variables. The sequence will be made up of four problems that have been developed according to analyses of textbooks and the application of a diagnostic activity. A practical activity was applied with the aim of relating formal mathematics with the intuitive mathematics practiced in Ethnomathematics using knowledge used by artisans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

AGUIAR, Rafael Hamilton de S. A matemática descrita no Papiro de Rhind. Orientador: Sinval Braga de Freitas. 2012. 26 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Licenciatura em Matemática) – Universidade Católica de Brasília, Brasilia, 2012. Disponível em: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/handle/10869/1315. Acesso em: 20 dez. 2024.

BOYER, Carl B. História da Matemática. Tradução: Elza F. Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996. 512 p.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. 3. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2001.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1987.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n1/a08v31n1.pdf. Acesso em: 1 dez. 2023.

GERDES, P. Etnomatemática: cultura, matemática, educação. Moçambique: ISP, 1989.

GERDES, Paulus. Etnogeometria: Cultura e o despertar do pensamento geométrico. Reedição. Moçambique: Instituto Superior de Tecnologias e de Gestão, 2012.

MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S. D. A. (org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 1999.

MENDES, I. A. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

Published

2024-12-20

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

SILVA, Rodolfo dos Santos; MELO, Vanio Fragoso de. Didactical Engineering as a methodology for constructing the concept of area in High School. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 10, n. 2, p. e2005, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i2id7404. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/7404.. Acesso em: 21 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 164

You may also start an advanced similarity search for this article.