Construction of fractals in GeoGebra: an application of Linear Algebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i2id7303

Keywords:

educational software, iterative and dynamic construction, Linear Algebra

Abstract

The aim of this paper is to present a gallery of fractals generated in GeoGebra using the concept of similarity, inherent to Linear Algebra, which consists of a composition of transformations such as a rotation, a translation and an homothety. Iterative constructions classified as fractals by Border, by Removal, of the Dürer type, and of the Tree type are presented. Exploratory and explanatory methodologies are used because the aim is to investigate and discover through visual and iterative examples, how the similarities along with the GeoGebra software, reproduce fractals. As the main contribution of this work, we present tables with the mathematical parameters required in the construction algorithm to reproduce twenty-one animations that can be used in the classroom as an application of Linear Algebra or by any curious reader who appreciates the beauty of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 176 p.

ANTON, Howard; RORRES, Chris. Álgebra Linear com Aplicações. 10. ed. Porto Alegre: Bookman Editora, 2012. 786 p.

ARAÚJO, Francisco Geovane da Silva; MARINS, Alessandra Senes. Introduzindo a geometria fractal no Ensino Médio por meio da perspectiva de modelagem matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 6, n. 18, p. 21–34, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.30938/bocehm.v6i18.2333.

BARBOSA, Lara Martins; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da. Sobre pensamento computacional na construção de um Triângulo de Sierpinski com o GeoGebra. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 9, n. 1, p. 537-559, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.34019/2237-9444.2019.v9.31129.

BARBOSA, Ruy Madsen. Descobrindo a geometria fractal: para a sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2007. 160 p.

FADIN, C.; TORTOLA, E. Cartão Fractal Degraus Centrais: uma Atividade com Alunos do 6º ano do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, 2019.

FERREIRA, J. C.; JULIO, R. S. Construindo seu fractal: experiências a partir de oficinas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, 2019.

FRISKE, Andréia Luisa; MATHIAS, Carmen Vieira. Fractais do tipo Dürer e GeoGebra: uma aplicação para as Transformações Lineares. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 1, n. 2, p. 32-41, 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.35819/remat2015v1i2id1247.

MORAN, Mariana; REZENDE, Veridiana. Uma exploração do Hexágono de Dürer com professores de Matemática da Educação Básica. Revista BOEM, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 109-127, 2020. DOI:https://dx.doi.org/10.5965/2357724X08152020109.

PAIXÃO, F. L. B.; ARAÚJO, T. V.; NASCIMENTO, M. L. do. Geometria Fractal: Uma Proposta de Investigação de Conceitos Matemáticos nos Anos Finais do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, 2019.

PAULA, Clayton Eugenio Santos de; SOUZA, Tatiana Miguel Rodrigues de. Uma abordagem da geometria fractal para o Ensino Médio. C.Q.D.: Revista Eletrônica Paulista de Matemática, Bauru, v. 10, 2017. Disponível em: https://sistemas.fc.unesp.br/ojs/index.php/revistacqd/article/view/130. Acesso em: 6 jun. 2024.

PEREIRA, T.; BORGES, F. A. A geometria dos fractais no ensino de Matemática: uma revisão bibliográfica categorizada das pesquisas brasileiras dos últimos dez anos. Acta Scientiae: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, v. 19, n. 4, p. 563-581, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2424/2525. Acesso em: 21 dez. 2024.

RABAY, Yara Silvia Freire. Estudo e aplicações da geometria fractal. Orientador: Manassés Xavier de Souza. 2013. 103 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7651. Acesso em: 21 dez. 2024.

REZENDE, Veridiana; MORAN, Mariana; MÁRTIRES, Thais Michele; PAIXÃO, Fabricia Carvalho. O Fractal Árvore Pitagórica e Diferentes Representações: uma Investigação com Alunos do Ensino Médio. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 11, n. 2, p. 160-171, 2018. Disponível em: https://jieem.pgsscogna.com.br/jieem/article/view/4616. Acesso em: 20 dez. 2024.

REZENDE, Veridiana; MORAN, Mariana; MÁRTIRES, Thais Michele; TRAVASSOS, Wilian. Registros de representação semiótica e sua articulação com o hexágono de Dürer nas aulas de Matemática. EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, v. 9, n. 2, p. 1-25, 2018. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237436.

SANTOS, R. R. de F.; COUTINHO, A. E. V. B. Geometria fractal no ensino de matemática: um mapeamento sistemático. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 12559-12570, 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n2-272.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

CASTRO, Cecilia Orellana; HEREDIA, Manolo Rodriguez; SOUZA, Ruan Lion Costa de. Construction of fractals in GeoGebra: an application of Linear Algebra. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 10, n. 2, p. e2006, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i2id7303. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/7303.. Acesso em: 27 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 149

You may also start an advanced similarity search for this article.