Experimentation as a didactic resource in the study of a proportional relationship between quantities
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id5085Keywords:
Algebra, experimentation, algebraic thinking, proportionality, proportional reasoningAbstract
The learning difficulties in the study of algebraic content indicate the need for methodologies that allow a more active involvement of students in classes and a greater connection of the topics covered with real situations. In this context, a qualitative study of an educational intervention was developed with the objective of analyzing the contributions of the use of experimentation in the process of teaching and learning of a proportional relationship between quantities. The theoretical framework explored included algebraic thinking, proportional reasoning and classroom experimentation. Thus, a didactic sequence was planned, starting with the realization of four experiments – whose materials, procedures and objectives were thought and elaborated by the authors themselves. In addition, a list of exercises and two investigative proposals were formulated to be done in groups in order to verify the understanding of the subject addressed and to stimulate the use and development of algebraic thinking and proportional reasoning. The application of the aforementioned proposal took place for two classes of seventh grade of elementary school from a public educational institution that came together to participate in the class. With the results obtained, it was noticed that the experiments carried out aroused the students’ interest and helped in the understanding of the relationships between quantities.
Downloads
References
ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, jun. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v25n2/a07v25n2.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CARVALHO, A. M. P. de; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. de. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2005.
DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F. de; DANIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 19 jun. 2021.
GARCEZ, T. I. G. M. O raciocínio proporcional no quadro do pensamento algébrico: uma experiência de ensino no 6º ano. Orientadora: Hélia Margarida Pintão de Oliveira. 2016. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/23425/1/ulfpie047769_tm.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
LORENZATO, S. Para aprender Matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.
MOREIRA, M. A. ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, Santa Cruz de Tenerife, n. 25, p. 29-56, mar. 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 1 abr. 2021.
OLIVEIRA, J. R. S. de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de Ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 12, n. 1, p. 139-153, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/31. Acesso em: 1 abr. 2021.
PEREIRA, C. A. Dificuldades do ensino da Álgebra no Ensino Fundamental: algumas considerações. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, Medianeira, v. 8, n. 17, p. 01-15, 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/view/5047/pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
PONTE, J. P. Números e Álgebra no currículo escolar. In: VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; SANTOS, L.; CANAVARRO, P. (org.). Números e Álgebra na aprendizagem da Matemática e na formação de professores. 1. ed. Lisboa: SEM-SPCE, 2006. p. 5-27. Disponível em: http://spiem.pt/DOCS/ATAS_ENCONTROS/atas_EIEM_2005.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
PONTE, J. P. da; SILVESTRE, A. I.; GARCIA, C.; COSTA, S. O desenvolvimento do conceito de proporcionalidade direta pela exploração de regularidades. Lisboa: APM, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3w1UHTR. Acesso em: 19 jun. 2021.
ROCHA, E. A. R.; SANT’ANA, C. C. Dificuldades no ensino e aprendizagem de Aritmética e Álgebra nas escolas públicas. In: SEMANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA UESB, 3., 2011, Vitória da Conquista. Anais [...]. Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2011. Disponível em: http://www2.uesb.br/cursos/matematica/matematicavca/wp-content/uploads/DIFICULDADES-NO-ENSINO-E-APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009. p. 31-42.
SILVESTRE, A. I. O desenvolvimento do raciocínio proporcional: percursos de aprendizagem de alunos do 6º ano de escolaridade. Orientador: João Pedro Mendes da Ponte. 2012. 392 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2012. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/7533/1/ulsd063337_td_Ana_Silvestre.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.
SILVESTRE, A. I.; PONTE, J. P. Proporcionalidade directa no 6º ano de escolaridade: uma abordagem exploratória. Interacções, Lisboa, n. 20, p. 70-97, 2012. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6556/1/12-Silvestre-Ponte%20INTERACCOES.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.
SILVESTRE, A. I.; PONTE, J. P. Una experiencia de enseñanza dirigida al desarrollo del razonamiento proporcional. Educación y Pedagogía, Medellín, v. 23, n. 59, p. 137-158, enero/abr., 2011. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4220/1/11-Silvestre-Ponte%20(Colombia).pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.
SILVESTRE, A.; PONTE, J. P. Ser ou não ser uma relação proporcional. In: Actas do XX Seminário de Investigação em Educação. Viana do Castelo: APM, 2009. 1 CD-ROM.
VELOSO, D. S.; FERREIRA, A. C. Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da Álgebra. Revista da Educação Matemática da UFOP, Ouro Preto, v. 1, p. 59-65, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/1292. Acesso em: 1 abr. 2021.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.