National Evaluation of Literacy in Mathematics (ANA): relations with the training of teachers of the PNAIC and the curriculum of the early years of Elementary School

Authors

  • Alessandro Alves Machado Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Ponta Grossa, PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5108-9015
  • Mary Ângela Teixeira Brandalise Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Programa de Pós-Graduação em Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática, Ponta Grossa, PR, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3674-5314
  • João Carlos Pereira de Moraes Universidade Federal do Pampa - Campus Jaguarão (UNIPAMPA), Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIPAMPA), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9513-018X

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i1id4575

Keywords:

National Literacy Assessment, PNAIC, Early Grades of Elementary School, Curriculum, Mathematics

Abstract

This article aims to analyze the results of the National Literacy Assessment (ANA) of Mathematics and its possible relations with the curriculum of the early years and the training of literacy teachers held in the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC), in the municipality of Ivaiporã, state of Paraná, Brazil. It is a descriptive study based on documents concerning the Mathematics curriculum of the National Curriculum Guidelines, the Curriculum Guidelines for Elementary Education, ANA’s Mathematics Reference Matrix, PNAIC’s Mathematics training and the results of the achieved indexes at ANA at the municipal, state and federal levels. In Sacristán (1998, 2000), we sought to understand the curriculum development processes based on the levels of curricular objectification: prescribed curriculum, presented to teachers, in action, carried out and evaluated. The results analyzed show fluctuations in the rates achieved at the municipal level, but better results compared to the state and federal levels, indicating evidence that the training in Mathematics carried out by the municipal teachers at PNAIC may have contributed greatly to the qualification of teaching practices and student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alessandro Alves Machado, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Ponta Grossa, PR, Brasil
  • Mary Ângela Teixeira Brandalise, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Programa de Pós-Graduação em Educação, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática, Ponta Grossa, PR, Brasil
  • João Carlos Pereira de Moraes, Universidade Federal do Pampa - Campus Jaguarão (UNIPAMPA), Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIPAMPA), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil

References

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da Educação Básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: formação do professor alfabetizador, caderno de apresentação. Brasília: MEC/SEB, 2012a.

BRASIL. Portaria Nº 867, de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 129, p. 22-23, 5 jul. 2012b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2012c.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA): documento básico. Brasília: MEC/INEP, 2013a.

BRASIL. Portaria Nº 482, de 7 de junho de 2013. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica - SAEB. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 109, p. 17, 10 jun. 2013b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Brasília: MEC/SEB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação Nacional da Alfabetização: relatório 2013-2014: análise dos resultados. Volume 2. Brasília, DF: INEP, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório SAEB/ANA 2016: panorama do Brasil e dos estados. Brasília: MEC/INEP, 2018.

BRASIL. Portaria Nº 366, de 29 de abril de 2019. Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2019. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 83, p. 47, 2 maio 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Provinha Brasil. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/provinha-brasil. Acesso em: 28 dez. 2020.

GODOY, E. V. Currículo, cultura e educação matemática: uma aproximação possível? Campinas: Papirus, 2016.

HYPÓLITO, Á. M.; LEITE, M. C. L. Modos de gestão e políticas de avaliação: entre o gerencialismo e a democracia. In: WERLE, F. O. C. (Org.). Avaliação em larga escala: questões polêmicas. Brasília: Liber Livro, 2012. p. 135-152.

IMBERNÓN, F. M. A formação de professores e o desenvolvimento do currículo. In: SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 494-507.

KAILER, E. Z.; PRESANIUK, A.; BARBOSA, B. V. Avaliação em larga escala. In: BRANDALISE, M. Â. T. (Org.). Avaliação educacional: interfaces de conceitos, termos e perspectivas. Ponta Grossa: UEPG, 2020. p. 113-120.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, A. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1995.

MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. da. (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997.

PIRES, C. M. C. Currículo, avaliação e aprendizagem matemática na Educação Básica. Brasília: INEP, 2014.

PIRES, C. M. C. Formulações basilares e reflexões sobre a inserção da Matemática no currículo, visando a superação do binômio máquina e produtividade. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 29-61, 2004. Diponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/4688. Acesso em: 4 fev. 2021.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, J. G. O que significa currículo? In: SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 19-35.

Published

2021-02-08

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

MACHADO, Alessandro Alves; BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira; MORAES, João Carlos Pereira de. National Evaluation of Literacy in Mathematics (ANA): relations with the training of teachers of the PNAIC and the curriculum of the early years of Elementary School. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 7, n. 1, p. e2003, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i1id4575. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4575.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

11-20 of 85

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)