The use of GeoGebra mobile as auxiliary tool in teaching of inverse and logarithmic functions
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id3952Keywords:
GeoGebra Mobile, Teaching and Learning, MotivationAbstract
The process of teaching and learning of some concepts faces some difficulties that may be associated with motivation or interaction. As an example, there are the inverse and logarithmic functions that have a fundamental role in the appropriation of knowledge of differential calculus. In this sense, this work investigates the presentation of these contents through GeoGebra to a Science and Technology course entering students. The content is submitted in parallel with the use of GeoGebra to visualize the behavior of the addresed functions and each student, on their smartphone, follows everything that is taught using the application. During the intervention, it was possible to notice the interaction and motivation of the public involved and the evaluations point to a good performance, showing that technologies can be allies in teaching and learning process.
Downloads
References
ARAÚJO, L. C. L. de; NÓBRIGA, J. C. C. Aprendendo matemática com o geogebra. São Paulo: Editora Exato, 2010.
FAVA, R. O Ensino na Sociedade Digital. SEMESP, São Paulo, 13 nov. 2012. Disponível em: http://www.semesp.org.br/noticias/o-ensino-na-sociedade-digital/. Acesso em: 23 set. 2019.
FRANCO, V. N. D.; PORTO, M. B. D. da S.; ALMEIDA, L. A. O desafio de inserção das tecnologias digitais na escola básica contemporânea. e-Mosaicos: Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p.14, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2016.26617.
FEITOSA, Murilo Carvalho; AQUINO, Adelmo Artur de; LAVOR, Otávio Paulino. Ensino de retas e planos com auxílio do software GeoGebra 3D mobile. Reamec: Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 374-391, 5 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.10042.
LIMA, E. L.; CARVALHO, P. C. P.; WAGNER, E.; MORGADO, A. C. A Matemática do Ensino Médio. v. 1. 11. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2016. Coleção Professor de Matemática.
LOPES, M. M. Contribuições do software geogebra no ensino e aprendizagem de trigonometria. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XIII, Recife, jun. 2011. Anais..., Recife, 2011. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/view/2577. Acesso em: 16 ago. 2020.
LOPES, T. B.; SANTOS, L. G. dos. O uso do GeoGebra como ferramenta auxiliar para estudo da reta tangente a um gráfico. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, RS, v. 14, n. 2, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70637.
MATTAR, J. Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 7, p. 21-40, jan./jun. 2013. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2013/edicao_7/2-aprendizagem_em_ambientes_virtuais-joao_mattar.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
MEIER, M.; GRAVIRA, M. A. Modelagem no GeoGebra e o desenvolvimento do pensamento geométrico no Ensino Fundamental. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 1, n. 1, p. CCL-CCLXIV, maio 2012. Disponível em: http://ken.pucsp.br/IGISP/article/view/9583/7124. Acesso em: 20 set. 2019.
MOLINARI, J. R. A.; SANTOS, L. A. dos; RETSLAFF, F. M. de S. Um relato de experiência no ensino de funções quadráticas com a utilização do software GeoGebra. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 5, n. 2, p. 15-28, 1 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2019v5i2id3287.
NASCIMENTO, E. G. A. do. Avaliação do uso do software GeoGebra no ensino de geometria: reflexão da prática na escola. In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA, nov. 2012, Montevideo, Uruguay. Actas... Montevideo, Uruguay, 2012. Disponível em: http://www.geogebra.org.uy/2012/actas/procesadas1370724062/67.pdf. Acesso em: 9 out. 2019.
OLIVEIRA, J. B. de; SANTANA, A. M.; REALI, G. A.; OLIVEIRA, M. C. D. de; SILVA, D. L.; QUEIROZ, F. N. de. O uso de tablets e o GeoGebra como ferramentas auxiliadoras no ensino da Matemática. In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA DE GEOGEBRA, nov. 2012, Montevideo, Uruguay. Actas... Montevideo, Uruguay, 2012. Disponível em: http://www.geogebra.org.uy/2012/actas/procesadas1369046973/66.pdf. Acesso em: 26 set. 2019.
PETLA, R. J. GeoGebra: possibilidades para o ensino de Matemática. 2008. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Paraná, União da Vitória, 2008.
REZENDE, W. M.; PESCO, D. U.; BORTOLOSSI, H. J. Explorando aspectos dinâmicos no ensino de funções reais com recursos do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 1, n. 1, p. 74-89, mar. 2012. Disponível em: http://ken.pucsp.br/IGISP/article/view/8370/6580. Acesso em: 9 out. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.