Working on geometry topics with the help of the Geoplano: an experience with sixth grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i1id4554

Keywords:

Geoplane, Plane Geometry, Geometric Figures, Learning

Abstract

Mathematics teaching has undergone significant changes. Traditional methods, previously accepted, based on the mere uncritical transmission of content through repetitive exercises and memorization of formulas, have been questioned due to their low contribution to the development of learning. In this context, the present article aims at using the Geoplano as a didactic tool in the work whit geometry topics and at analyzing the resourcefulness of the resourcefulness of a class of 6th grade students in an elementary school an elementary school while learning said topics using the aid of this resource. In conducting this qualitative study, we resorted to collaborative action research, where we draw on the experience of a participating classroom. The results show that there have been advances in students' learning levels regarding the studied geometric concepts. the involvement of students in classes was also verified, being possible to perceive the potentialities of application of the Geoplano as a didactic resource, mainly in the teaching of flat figures, areas, perimeter, similarities to flat figures, point, line and flat.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernando Oliveira Freire, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Pau dos Ferros, RN, Brasil
  • Marcelo Nascimento de Morais Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Pau dos Ferros, RN, Brasil
  • Maria da Paz Cavalcante, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Pau dos Ferros, RN, Brasil
  • Valentim Alves Cavalcante Neto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Pau dos Ferros, RN, Brasil

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório Brasil no PISA 2018: versão preliminar. Brasília, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/documentos/2019/relatorio_PISA_2018_preliminar.pdf. Acesso em: 2 nov. 2020.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. 2. ed. Curitiba: Nova Fronteira, 1999.

FERRUGINE, S. S.; GUIMARÃES, S. S.; SOUZA, R. L. C. de; SOUZA, L. R. de; CASTRO, C. O., S. S. Geoplano: Uma forma interativa de aprender. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 4., 2017, João Pessoa, PB. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/37092. Acesso em: 2 nov. 2020.

FOSSA, J. A. Teoria intuicionista da educação matemática. Natal: UFRN, 1998.

FREIRE, A. F.; RODRIGUES, F. S.; AQUINO, M. R. S.; SOARES, M. V.; GOIS, D. D. P. de; VIANA, J. D. O uso do Geoplano no ensino de geometria: cálculo de área e perímetro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 3, ed. 6, ano 3, p. 119-135, jun. 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/matematica/calculo-de-area-e-perimetro. Acesso em: 2 nov. 2020.

KNIJNIK, G.; BASSO, M. V.; KLÜSENER, R. Aprendendo e ensinando Matemática com o Geoplano. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 1996.

LEAL, M. C.; CHIEREGATTO, L. C. Um estudo bibliográfico sobre a influência das práticas de laboratório para o ensino de Ciências e Matemática: uma relação professor/aluno. Revista de Comunicação Científica, Juara, v. 3, n. 1, p. 67-78, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rcc/article/view/3096. Acesso em: 22 mar. 2021.

MACHADO, R. M. Minicurso: Explorando o Geoplano. In: BIENAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE MATEMÁTICA, 2., 25 a 29 out. 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, Instituto de Matemática. Disponível em: http://www.bienasbm.ufba.br/M11.pdf. Acesso em: 12 nov. 2020.

NACARATO, A. M. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 9, n. 9-10, p. 1- 6. 2005. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/76. Acesso em: 22 mar. 2021.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares de Matemática. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas. Curitiba: SEED, 2013.

RODRIGUES, F. C.; GAZIRE, E. S. Reflexões sobre uso de material didático manipulável no ensino de Matemática: da ação experimental à reflexão. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 187-196, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p187.

SILVA, A. C. S.; SOUZA, J. K. C. Geoplano e o cálculo de área de figuras planas: reflexões de uma intervenção pedagógica. In: JORNADA DE ESTUDOS EM MATEMÁTICA, 2., 2016, Marabá, PA. Anais [...]. Marabá: Unifesspa, 2016. Disponível em: https://jem.unifesspa.edu.br/images/2JEM/ANAIS/CC/O_geoplano_e_o_clculo_de_rea.pdf. Acesso em: 15 maio 2018.

SILVA, L. P. M. O que é geometria? Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/matematica/o-que-e-geometria.htm. Acesso em: 12 nov. 2020.

ZAPPELLINI, M. B.; FEUERSCHÜTTE, S. G. O uso da triangulação na pesquisa científica brasileira em administração. Administração: Ensino & Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 241-273, abr./jun. 2015. DOI: https://dx.doi.org/10.13058/raep.2015.v16n2.238.

Published

2021-03-25

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

Working on geometry topics with the help of the Geoplano: an experience with sixth grade students. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 1, p. e2005, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i1id4554. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4554.. Acesso em: 28 sep. 2024.

Similar Articles

41-50 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.