Khan Academy: the potential as an learning object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id4768

Keywords:

Khan Academy Platform, Evaluation, Mathematics teaching

Abstract

This article presents an evaluation of a Khan Academy platform environment as a learning object (LO), verifying its potential for understanding the content of angles formed by parallel lines cut by a transversal one. The evaluation was carried out with an LO assessment instrument, in which the following criteria were considered: usability, interaction, interactivity, accessibility, content quality, effectiveness and presentation. The analysis was predominantly qualitative, emphasizing the description instead of the numerical data. It was concluded that the LO has the potential to provide an understanding of the content of angles formed by parallel straight lines cut by a cross, since the platform has a pleasant and motivating environment for the student to be involved in carrying out the activities, as well as in the didactic display of contents, allowing students to learn at their own pace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cassiano Scott Puhl, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

Bruno Resende, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

Thaísa Jacintho Müller, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil

References

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 9241-11: Requisitos Ergonômicos para Trabalho de Escritórios com Computadores. Parte 11: Orientações sobre Usabilidade. Rio de Janeiro: ABNT, ago. 2002.

BEHAR, Patricia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FUNDAÇÃO LEMANN. Quem Somos. 2018. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/somos#somos-vision. Acesso em: 13 nov. 2018.

INTERAÇÃO. In: HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.

LIEBAN, Diego Eduardo; JABOINSKI, Lilian de Cássia Nunes; MÜLLER, Thaísa Jacintho; FANTINEL, Patrícia da Conceição; DAUDT, Sônia Isabel Dondonis. Avaliação de Objetos de Aprendizagem. Disponível em: http://oaquatromaisum.wix.com/oa. Acesso em: 5 dez. 2018.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2002.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

NASCIMENTO, Anna Christina de Azevedo. Objetos de Aprendizagem: a distância entre a promessa e a realidade. In: PRATA, Carmem Lúcia; NASCIMENTO, Anna Christina de Azevedo. Objetos de Aprendizagem: Uma Proposta de Recurso Didático. Brasília: MEC, SEED, 2007.

OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Fiore de; FERREIRA, Simone Bacellar Leal. Guia de Referência em Acessibilidade Web. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2010. Disponível em: http://acessibilidadelegal.com/13-guia.php. Acesso em: 15 mar. 2020.

PRENSKY, Marc. Khan Academy. Educational Technology, v. 51, n. 5, jul./ago. 2011.

SANTAROSA, Lucila Maria Costi (Org.). Tecnologias digitais acessíveis. Porto Alegre: JSM Comunicação Ltda., 2010.

SILVA, Rejane Maria G.; FERNANDEZ, Márcia Aparecida. Recursos informáticos projetados para o ensino de Ciências: bases epistemológicas implicadas na construção e desenvolvimento de objetos de aprendizagem. In: PRATA, Carmem Lúcia; NASCIMENTO, Anna Christina de Azevedo. Objetos de Aprendizagem: Uma Proposta de Recurso Didático. Brasília: MEC, SEED, 2007.

SINGO, Felix. Objetos de aprendizagem multimodais. In: LIMA, José Valdeni; SINGO, Felix; CANTO FILHO, Alberto; MÜLLER, Thaísa; SILVA, Flávia (Org.). Objetos de aprendizagem multimodais: projetos e aplicações. Barcelona: Editorial UOC, 2014.

SOUZA JÚNIOR, Arlindo José de; LOPES, Carlos Roberto. Saberes docentes e o desenvolvimento de objetos de aprendizagem. In: PRATA, Carmem Lúcia; NASCIMENTO, Anna Christina de Azevedo. Objetos de Aprendizagem: Uma Proposta de Recurso Didático. Brasília: MEC, SEED, 2007.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Avaliação de objetos de aprendizagem. 2004. Disponível em: http://penta2.ufrgs.br/edu/objetosaprendizagem. Acesso em: 2 jul. 2018.

THOMPSON, Clive. How Khan Academy is changing the rules of education. Wired Magazine, v. 126, 15 jul. 2011.

WILEY, David. The instructional use of learning objects. Online Version. 2000. Disponível em http://reusability.org/read. Acesso em: 20 out. 2018.

Published

2021-10-08

How to Cite

PUHL, C. S.; RESENDE, B. .; MÜLLER, T. J. Khan Academy: the potential as an learning object. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 2, p. e2008, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i2id4768. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4768. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education