PIBID Project and Special Educational Service: an experience with the use of games and manipulatives materials in the construction of Mathematics concepts by students

Authors

  • Thaylles Leal da Rosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Licenciatura em Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9229-7635
  • Mayara Costa da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Colégio de Aplicação, Pós-Graduação em Educação (PPGEDU/UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8716-0768
  • Rodrigo Sychocki da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT), Porto Alegre, RS, Brasil http://orcid.org/0000-0002-7406-2517

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id3965

Keywords:

Special Education, Mathematics Education, Games, Manipulatives

Abstract

This text emerges as a reflective product from a set of experiences lived within the scope of the Teaching Initiation Project (PIBID), that took place in the Special Educational Service (AEE) space. From the demands emerging from regular mathematics classes, the possibility of developing materials/classes that were subsidized in the use of games and manipulatives was considered. For this purpose, ideas that could support the construction and use of the materials described in this article were consulted in the literature. The theoretical basis used runs through characteristic elements in national legislation, which involves Special Education from the perspective of Inclusive Education and also in the use of games and manipulatives to promote reflective mathematical learning. From a methodology based on actions in the AEE, observations on the participants and notes in the field diary, it was possible to reflect, from a qualitative perspective, on the itinerary taken by the participating students, relating it to their contemplation before the objectives in advance elaborated. The performance of the project's actions also made it possible to reflect on the initial training of the mathematics teacher, regarding its appropriation of the ideas and ways of working pertinent to the AEE.

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Author Biographies

Thaylles Leal da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Licenciatura em Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil

Formado em Informática para Internet no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Rio Grande. Graduando em Matemática licenciatura na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Área de Atuação: Informática; Matemática; Educação.

Mayara Costa da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Colégio de Aplicação, Pós-Graduação em Educação (PPGEDU/UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Pedagoga graduada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na Linha de Pesquisa: Educação Especial e Processos Inclusivos. Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul na mesma linha. Especialista na área da educação especial e inclusão escolar. Integrante do Núcleo de Estudos de Políticas de Inclusão Escolar (NEPIE) e vice coordenadora do Centro de Documentação Tessituras Inclusivas/UFRGS. Tem experiência como professora e coordenadora pedagógica na Educação Infantil e como professora nos Anos Inicias do Ensino Fundamental. Tem interesse na área da formação de professores vinculada à educação especial. Atualmente é Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na área de Educação Especial no Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Rodrigo Sychocki da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT), Porto Alegre, RS, Brasil

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor Adjunto do DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS, com atuação em disciplinas do DMPA. É professor/orientador credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (Profissional (conceito CAPES 5 (2016)) e Acadêmico (conceito CAPES 3 (2016))). Membro da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) diretoria do Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 na função de conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS. Foi professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologia informática no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática.

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Published

2020-07-28

How to Cite

ROSA, T. L. da; SILVA, M. C. da; SILVA, R. S. da. PIBID Project and Special Educational Service: an experience with the use of games and manipulatives materials in the construction of Mathematics concepts by students. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, p. e2001, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i2id3965. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3965. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática

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