The History of Mathematics in textbooks from the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2021v7i1id4623Keywords:
History of Mathematics, Textbooks, MathematicsAbstract
This research is part of a set of studies that aims at the scope of Mathematics Education. The objective of the investigation was to analyze the History of Mathematics approach in textbooks from the early years of Elementary School. We selected three collections of Mathematics textbooks (Vem Voar, Ligamundo and Ápis) from the 1st to the 5th year, approved by the National Book and Didactic Material Program 2019. To analyze and discuss the results, the three poles (Pre-analysis, Material Exploration and Treatment of the results obtained and interpretation) of the content analysis proposed by Bardin (1977) were adopted. The results indicate a little treatment given to the History of Mathematics in the early years of elementary school. Among the contents proposed for the teaching and learning processes of mathematics from the 1st to the 5th year of elementary school, it was found that, in the textbooks analyzed, the emphasis on the History of Mathematics is centered on the discussion on the numbering systems (mayan, roman and egyptian).
Downloads
References
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. 1. ed. São Paulo, Atlas, 2009.
BALESTRI, R. D.; CYRINO, M. C. C. T.; SAVIOLI, Â. M. P. D. A participação da história da matemática na formação de professores de matemática na óptica de professores/pesquisadores. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - EBRAPEM, 12, 2008, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: UNESP, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/345-1-A-GT4_balestri_tc.pdf. Acesso em: 08 set. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké. Campinas, SP, v. 25, n. 3, p. 364-387, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v25i3.8648640.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum - BNCC. Brasília, 2018, p. 600. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 13 set. 2020.
BRASIL. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF,1997. 142 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 07 set. 2020.
BRASIL. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF,1998. 148 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. In: CARVALHO, João Bosco Pitombeira de. Coleção Explorando o Ensino: Matemática, v. 17. Brasília: MEC, 2010, p. 15-30.
CURY, H. N.; MOTTA, C. E. M. Histórias e estórias da matemática: uma entrevista com Heron nos dias atuais. In: CARVALHO, Luiz Mariano; CURY, Helena Noronha; MOURA, Carlos; FOSSA, John; GIRALDO, Victor. (Orgs.). História e tecnologia no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008. p. 1-14.
DANTE, L. R. Ápis Matemática. Coleção de Livros Didáticos do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental. 3. ed., São Paulo: Ática, 2017.
LOPES, L. S.; ALVES, A. M. M. A história no livro didático de matemática. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, VI, 2013, Canoas. Anais [...]. Canoas: ULBRA, 2013, p. 1-14. Disponível em: http://www.conferencias.ulbra.br/index.php/ciem/vi/paper/viewFile/956/924. Acesso em: 04 set. 2020.
LOPES, L. S.; FERREIRA, A. L. A. Um olhar sobre a história nas aulas de matemática. ABAKÓS, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 75-88, 2013. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2013v2n1p75.
MIGUEL, A.; MIORIN, M. Â. História na Educação Matemática: propostas e desafios. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
OLIVEIRA, S. K. I. A história da matemática nos anos iniciais: Uma ferramenta necessária para ensino. 2016. 25 f. Orientador: Robson William Potier. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pedagogia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Macau, 2016. Disponível em: https://monografias.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/4505/3/A%20hist%C3%B3ria%20da%20matem%C3%A1tica_Artigo_2016.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.
PACHÊCO, F. F. F.; SILVA, A. S. Atividades sobre comparação de áreas presentes em uma coleção de livros didáticos do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental: um olhar sob os aspectos numéricos e geométricos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, VI, 2019, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Editora Realize, 2019. p.1-12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA13_ID2536_08082019145411.pdf. Acessado em 11 set. 2020.
PACHÊCO, F. F. F.; SILVA, A. S.; PACHÊCO, G. F. Aspectos hitóricos abordados em livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental: uma análise dos conteúdos. REVISTA REAMEC, Cuiabá, v. 6, p. 107-123, 2018. DOI: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p107-123.i6073.
PEREIRA, E. M. A História da Matemática nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio: conteúdos e abordagens. 2016. 107 f. Orientadora: Mariana FeiteiroCavalari. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Universidade Federal de Itajubá, Minas Gerais, 2016. Disponível em: https://repositorio.unifei.edu.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/476/dissertacao_pereira_2016.pdf. Acesso em: 03 set. 2020.
REAME, E. Ligamundo: Matemática Ensino Fundamental anos iniciais. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/0. Acesso em: 01 set. 2020.
SANTOS, L. M. Metodologia do ensino de Matemática e Física: Tópicos de história da física e da matemática. 1. ed. Curitiba: Ibpex, 2009.
SANTOS, J. C. A. P. Vem Voar: Matemática – anos iniciais do Ensino Fundamental. 1. ed. São Paulo: Scipione, 2017.
SOUZA, F. J. S.; FORTALEZA, F. J. S. A História da Matemática no Ensino dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Reflexões a partir dos PCN. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XII, 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SBEM, 2016. p. 1-12. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/8372_4193_ID.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.