The difficulties of learning Mathematics in Basic Education and its reflections in the Degree Course in Physics at IFCE - Campus Tianguá

Authors

  • Mikaele Pereira Medeiros de Menez Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Mestrado Profissional Nacional em Ensino de Física (MNPEF), Sobral, CE, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8818-4654
  • Thiago Amaral Melo Lima Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), Teresina, PI, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2574-1297

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id4560

Keywords:

Difficulties, Learning, Mathematics

Abstract

The present article analyzed the difficulties of learning mathematics in the Physics Degree course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE), Tianguá Campus. This study was idealized because, historically, many of the students of Basic Education have serious learning difficulties in Mathematics, during their training period, and may generate a huge deficit in the teaching-learning process at the Higher level. Thus, the objective of this work was to analyze the difficulties presented by students of the Physics Degree course at the Tianguá Campus, in the field of teaching Mathematics. Thus, a qualitative research was carried out with students and teachers from the Campus, in order to confirm such difficulties in the Mathematics subjects and, consequently, the possible losses presented in the subsequent semesters. Finally, the research verified how this accumulation of academic deficit can occur and the possible solutions to minimize, or even eliminate these obstacles. However, for this to happen, it is necessary to carry out a work that involves managers, teachers and, mainly, students, in order to perceive the problem as a reality on the Campus, and to have the maximum effort to guarantee the quality of teaching in Mathematics in the Physics course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mikaele Pereira Medeiros de Menez, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Mestrado Profissional Nacional em Ensino de Física (MNPEF), Sobral, CE, Brasil

http://lattes.cnpq.br/6823840927946570

Thiago Amaral Melo Lima, Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT), Teresina, PI, Brasil

http://lattes.cnpq.br/5260653006481585

References

BARBOSA, E. F. Instrumentos de coleta de dados em pesquisas educacionais. Florianópolis: UFSC, 5 dez. 2008. Disponível em: http://www.inf.ufsc.br/~vera.carmo/Ensino_2013_2/Instrumento_Coleta_Dados_Pesquisas_Educacionais.pdf. Acesso em: 23 dez. 2020.

BRASIL. Brasil no PISA 2015: Análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. Brasília, nov. 2016. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf. Acesso em: 23 dez. 2020.

BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep apresenta resultados do Saeb/Prova Brasil 2015. 8 set. 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-apresenta-resultados-do-saeb-prova-brasil-2015/21206. Acesso em: 22 dez. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAMPOS, C. R. O ensino da Matemática e da Física numa perspectiva integracionista. 2000. 140 f. Orientadora: Sonia Barbosa Camargo Igliori. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11155. Acesso em: 22 dez. 2020.

CURY, H. N. Pesquisas em análises de erros no ensino superior: retrospectiva e novos resultados. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. (Orgs.). Educação matemática no ensino superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM. 2009. 265p.

GUSMÃO, B. B. de. Dificuldade de aprendizagem: um olhar crítico. Pará: UAM, 2001.

MALTA, I. Linguagem, leitura e Matemática. In: CURY, H. N. (Org.). Disciplinas Matemáticas em cursos superiores: reflexões, relatos, propostas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 44-45.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2017.

SBEM. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. A Sociedade. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/a-sociedade. Acesso em: 24 dez. 2020.

VASCONCELOS, C. C. Ensino-aprendizagem da Matemática: velhos problemas, novos desafios. Disponível em: http://www.dma.ufv.br/downloads/MAT%20102/2015-I/listas/Texto%2023-03%20-%20MAT%20102%20-%202015-I.pdf. Acesso em: 23 dez. 2020.

VITTI, C. M. Matemática com prazer, a partir da história e da geometria. 2. ed. São Paulo: Editora Unimep, 1999.

XAVIER, A. F. A. Matemática no ensino superior: Avaliação da prática docente. 2015. 114 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local) – Centro Universitário UNA, Belo Horizonte, 2015.

Published

2021-07-01

How to Cite

MENEZ, M. P. M. de; LIMA, T. A. M. The difficulties of learning Mathematics in Basic Education and its reflections in the Degree Course in Physics at IFCE - Campus Tianguá. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 2, p. e2001, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i2id4560. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4560. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education

Most read articles by the same author(s)