Digital Literacy in Brazilian Theses and Dissertations: A Systematic Mapping of Literature
DOI:
https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6877Abstract
Abstract: This article aims to present a mapping of research on Digital Literacy in Brazilian theses and dissertations. The survey followed the protocol established by Kitchenham and Charters (2007) and used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) as a source of information. This is an exploratory literature review, conducted using a quantitative and qualitative approach. The mapping was carried out without a time frame and identified 243 studies in the five Brazilian regions, with the highest concentration in the southeast. The research focuses primarily on digital literacy in higher education and indicates a lack of research into early childhood education and the education of young people and adults. It was possible to outline the extent of this field of research in the Brazilian context, highlighting the main trends and recurrences found in the theses and dissertations. This includes the incorporation of digital technologies to promote students' digital literacy, initial and continuing teacher training in relation to the subject, the contribution of reading and writing activities in digital environments, the processes of acquiring digital skills and competences, digital and social inclusion, as well as teachers' perceptions and opinions on digital literacy.
Keywords: Digital Literacy. Systematic Mapping of Literature. Technologies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista a partir dos critérios abaixo:
CC BY-NC – Uso Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e realizar trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.