Organizational Communication in Brazilian Education Institutions: State of Knowledge

Authors

  • Joana Helena Paloschi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do RS (IFRS), Campi Porto Alegre e Alvorada
  • Andréia Modrzejewski Zucolotto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre https://orcid.org/0000-0002-4889-5945

DOI:

https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6867

Abstract

Abstract: Supported by a research based on the state of knowledge, this article has the objective of identifying the existing studies about organizational communication in Brazilian education institutions and understanding how these processes are developed. To do so, a study was conducted on the Portal de Periódicos by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). At first, 219 articles and 12 strictu sensu dissertations were identified, published from 2002 to 2022.  After reading the titles and abstracts, there was selected a total of twelve articles and four strictu sensu dissertations in Portuguese language regarding the communication as a management related process. It was noticed that a big part of these publications had the general public and the organization employees as participants and that there was a gap in studies involving the students. It was observed that a bigger amount of studies were focused on higher education institutions. These findings showed the shortcomings in investigations related to the organizational communication in education institutions and contributed to justify the ongoing research at Campus Alvorada from Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) under the Masters degree Professional Program of Professional and Technological Education (ProfEPT), at Campus Porto Alegre, which intends to understand how organizational communication happens between the institution and the students and how this contributes for the continuity and the success related to the Communication Press activities.

Keywords: Organizational Communication. Education Institutions. State of Knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana Helena Paloschi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do RS (IFRS), Campi Porto Alegre e Alvorada

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no IFRS - Campus Porto Alegre. Possui pós-graduação lato sensu em Planejamento em Comunicação e em Gestão de Crise de Imagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e graduação em Comunicação Social - Bacharelado em Jornalismo pela mesma instituição. Atualmente, é jornalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Su - Campus Alvorada. Tem experiência na área de Comunicação Organizacional.

Andréia Modrzejewski Zucolotto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre

Licenciada em Química pela UFRGS (2000), Mestre em Educação pela PUCRS (2004) e Doutora em Educação pela PUCRS (2010). Atualmente é professora na área de Educação em Química do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Porto Alegre, atuando na formação de professores, na Educação Profissional e Tecnológica e no Mestrado Profissional em EPT (ProfEPT). Atuou nas redes pública e privada de ensino na Educação Básica como professora de Química e de Ciências.

Published

2023-12-10

How to Cite

PALOSCHI, J. H.; MODRZEJEWSKI ZUCOLOTTO, A. Organizational Communication in Brazilian Education Institutions: State of Knowledge. #Tear: Journal of Education, Science and Technology, Canoas, v. 12, n. 2, 2023. DOI: 10.35819/tear.v12.n2.a6867. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6867. Acesso em: 11 may. 2024.