QUTIP as a Teaching Resource for Applying Concepts of Quantum Mechanics.
DOI:
https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6799Abstract
Abstract: This work emphasizes the importance of integrating quantum mechanics concepts into undergraduate courses related to the fields of exact sciences and technology. We use the article by Jesus et al. (2021) as a starting point, which details the use of an open-source platform for working with quantum algorithms and applying previously learned concepts from quantum computing in quantum circuit classrooms, using computational software. This work gives rise to a new pedagogical resource proposal for physics education, now presenting a freely available software library created by Johansson, Nation, and Nori in 2012, called QuTip, which enables the simulation of quantum systems and mathematical operations using Dirac notation. We highlight the main features of QuTiP, including its integration with the Jupyter Notebook environment and its ability to describe quantum systems and perform operations with operators and state vectors. Additionally, we provide an overview of fundamental quantum mechanics concepts that can be explored using this platform. The results obtained and presented in this work align with theoretical predictions, suggesting the potential of QuTiP as a classroom tool.
Keywords: Quantum Mechanics; Simulation; Python.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista a partir dos critérios abaixo:
CC BY-NC – Uso Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e realizar trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.