‘She should be retired’: A Study of Social Markers Based on News Published by G1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6738

Abstract

Abstract: In view of the social dystopia regarding the access and permanence of older people in higher education, this research aims to analyze the social markers of generation, profession and age through three news stories about a case of bullying and age-phobia experienced by a student over 40 and ‘still’ in higher education. We took this case as an example, given the national repercussions and as a representation of the regrettable recurring cases in Brazil. We based our research on the studies of Duarte and Silva (2023); Duarte (2023); Melo et al (2023) Collins and Bilge (2021), which deal with the social markers of difference in different contexts, as well as the possible meanings that are articulated when these markers are analyzed individually and intersectionally. The results of the analysis indicate that the situations of bullying and age-phobia present in the news analyzed are a reflection of the prejudice and negative meanings socially attributed to older people, not only because of their physical appearance, but also because they are defined as being restricted to certain social spaces or activities that are not in keeping with their ‘age’. Thus, the research makes relevant contributions to thinking of aging as a natural process of life, recognizing elderly people as beings capable of making decisions and living without the regulation of socially erected meanings about the condition of the older people.

Keywords: Higher education. Aging. Social Markers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabíola Jerônimo Duarte, UFPB

Graduação em Letras Português pelo IFPB, Letras Inglês pela UFPB. Especialista em Tecnologias Educacionais e Ensino a Distância; Ensino de Português e Matemática numa perspectiva transdisciplinar, ambos pelo IFRN. Mestra em Linguística e Ensino pelo MPLE/UFPB.

Adilma Gomes da Silva Machado, UFPB

Graduação em Letras, Português e Inglês, pela (FAFIT). Especialista em Ensino de Libras pela UNINASSAU. Especialista em Linguística Textual pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestra em Linguística e Ensino pelo MPLE/UFPB.

Inayara Élida Aquino de Melo, UFPB

Graduação em Pedagogia, pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Educação ambiental pela FAP/FIP. Mestrando em Linguística e Ensino pelo MPLE/UFPB.

Henrique Miguel Lima Silva, UFPB

Docente efetivo do DLPL/UFPB. Professor permanente dos Programa de Pós-graduação em Linguística e Ensino -MPLE e Programa de Pós-graduação Linguistica - PROLING, ambos da UFPB. Pós-doutorado em Ensino pela UERN. Doutor e mestre em Linguística pelo PROLING/UFPB. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo CINTEP. Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela FUNESO. Graduação em Letras Português, Inglês e suas literaturas pela UPE. Pesquisador com ampla experiência em ensino; pesquisa e extensão em diversas IES no Brasil, tendo vasta produção científica em livros e periódicos nacionais e internacionais

Published

2023-12-10

How to Cite

DUARTE, F. J.; MACHADO, A. G. da S.; AQUINO DE MELO, I. Élida; LIMA SILVA, H. M. ‘She should be retired’: A Study of Social Markers Based on News Published by G1. #Tear: Journal of Education, Science and Technology, Canoas, v. 12, n. 2, 2023. DOI: 10.35819/tear.v12.n2.a6738. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6738. Acesso em: 11 may. 2024.