‘She should be retired’: A Study of Social Markers Based on News Published by G1
DOI:
https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6738Abstract
Abstract: In view of the social dystopia regarding the access and permanence of older people in higher education, this research aims to analyze the social markers of generation, profession and age through three news stories about a case of bullying and age-phobia experienced by a student over 40 and ‘still’ in higher education. We took this case as an example, given the national repercussions and as a representation of the regrettable recurring cases in Brazil. We based our research on the studies of Duarte and Silva (2023); Duarte (2023); Melo et al (2023) Collins and Bilge (2021), which deal with the social markers of difference in different contexts, as well as the possible meanings that are articulated when these markers are analyzed individually and intersectionally. The results of the analysis indicate that the situations of bullying and age-phobia present in the news analyzed are a reflection of the prejudice and negative meanings socially attributed to older people, not only because of their physical appearance, but also because they are defined as being restricted to certain social spaces or activities that are not in keeping with their ‘age’. Thus, the research makes relevant contributions to thinking of aging as a natural process of life, recognizing elderly people as beings capable of making decisions and living without the regulation of socially erected meanings about the condition of the older people.
Keywords: Higher education. Aging. Social Markers.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista a partir dos critérios abaixo:
CC BY-NC – Uso Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e realizar trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.