Learning Environments from the Game JobMath
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id5313Keywords:
Learning Environments, Investigation Scenarios, Virtual Reality, Material RealityAbstract
This work stems from a master's degree research, whose objective was to analyze the possibilities that emerge from the use of digital technologies and gamification in the teaching-learning of Mathematics. A digital game, supported on devices with an Android operating system, involving basic math content, was developed and used in classes with students in the seventh and eighth grades of elementary school. In this article, to identify the transitions between the learning environments developed in the classroom, we considered the categories “the use of technology in the classroom” and “emerging learning environments”, according to the characterization of learning environments proposed by Skovsmose (2000). We observed a movement in the classroom from the exercise paradigm to the scenario for investigation, encouraging students to question their social daily lives, which led to the creation of a scenario for virtual investigation.
Downloads
References
ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e Aprendizagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BARBOSA, M. A. Desenvolvendo aplicativos para dispositivos móveis através do MIT APP Inventor 2 nas aulas de Matemática. Orientadora: Mirela Vanina de Mello. Coorientador: André Malvezzi Lopes. 2016. 141 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2016.
BICUDO, M. A. V.; ROSA, M. Realidade e Cibermundo: horizontes filosóficos e educacionais antevistos. Canoas: Editora da ULBRA, 2010.
BORBA, M. C. A Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPEd, 2004. p. 1-18, 1 CD ROM.
BORBA, M. C.; SKOVSMOSE, O. A ideologia da certeza em Educação Matemática. In: SKOVSMOSE, O. (org.). Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001. p. 127-160.
BRUNHEIRA, L.; PONTE, J. P. Desenvolvendo o raciocínio espacial na formação inicial de professores dos primeiros anos. Zetetiké, Campinas, v. 26, n. 3, p. 464-485, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8652882.
DALLA VECCHIA, R.; MALTEMPI, M. V. Realidade do mundo cibernético e a modelagem matemática: um esboço teórico. Revista Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 9, n. 1, p. 39-49, 2012. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/844. Acesso em: 26 out. 2021.
FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-9, 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.41629.
HANDA, R. A. Desenvolvimento de aplicativos como uma ferramenta de aprendizagem na área de Matemática. Orientador: João Luis Gonçalves. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2980. Acesso em: 26 out. 2021.
KLOCK, A. C. T.; CARVALHO, M. F.; ROSA, B. E.; GASPARINI, I. Análise das técnicas de Gamificação em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 1-10, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.53496.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MENEZES, B. S. de. Game para smartphones e ambientes de aprendizagem. Orientadora: Marilaine de Fraga Sant’Ana. 2019. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/205531. Acesso em: 26 out. 2021.
PENTEADO, M. G. Novos atores, novos cenários: discutindo a inserção dos computadores na profissão docente. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 297-313.
PENTEADO, M. G. Possibilidades para a Formação de Professores de Matemática. In: PENTEADO, M. G.; BORBA, M. C. (org.). A Informática em Ação: formação de professores, pesquisa e extensão. São Paulo: Olho D’Água, 2000. p. 23-34.
PRADO, A. S.; SILVA, L. A.; SANTANA, T. S. Uma Análise Bernsteiniana de Tarefas de Modelagem Matemática no Caso 1. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2013, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria: Centro Universitário Franciscano, 2013. 1 CD ROM.
SANT’ANA, A. A.; SANT’ANA, M. F. Planejamento de Tarefas de Modelagem Matemática a partir de Perguntas. Vidya, Santa Maria, v. 37, n. 1, p. 75-89, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/1995. Acesso em: 26 out. 2021.
SANT’ANA, A. A.; SANT’ANA, M. F. Uma experiência com a elaboração de perguntas em Modelagem Matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2009, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2009. 1 CD ROM.
SIMÕES, J.; VILAS, A. F.; REDONDO, R. P.; AGUIAR, A. Proposta de modelo de referência para aplicação de gamification em ambientes de aprendizagem social. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 8., 2013, Braga/Portugal. Anais [...]. Braga/Portugal: Universidade do Minho, 2013. 1 CD ROM.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 26 out. 2021.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.
WEINGARTEN, T.; DALLA VECCHIA, R. Problema, sentido e significado: a multiplicidade em Modelagem Matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 219-235, jan./mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.