Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks

Authors

  • Vanessa da Silva Pires Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática e Estatística, Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8336-6021
  • Jeremias Stein Rodriguês Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Departamento Acadêmico de Linguagem, Tecnologia, Educação e Ciência (DALTEC), Florianópolis, SC, Brasil http://orcid.org/0000-0002-7869-5856

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id3919

Keywords:

Mathematics Teaching and Learning, First Grade Equation, Registers of Semiotic Representation

Abstract

Does the approach to the concept of first grade equations in one variable presented in Middle School textbooks allow the access and the learning of the mathematical object based on the perspectives of the Theory of Registers of Semiotic Representation (TRSR)? To answer this question, textbooks were analyzed to verify if its use of representations on first grade equations content, in the seventh grade of Middle School, points to the same direction of the TRSR principles. Thereby, we made bibliographic research in three Mathematics seventh grade textbooks, listed in the PNLD 2017. The analysis of the textbooks was made in conjunction with the TRSR, of Raymond Duval, which indicates that in the learning of Mathematics the comprehension of concepts has a direct relation with the coordination of a mathematical object’s representations. Then we analyzed the semiotic representations of the first grade equations presented in each textbook and how those, as well as the cognitives processes of the theory, were used. The results show that the use of a semiotic register of representations could be better addressed, making that the textbook could be much more useful to the teaching and learning process.

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Author Biographies

Vanessa da Silva Pires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática e Estatística, Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil

Professora de Matemática na rede Municipal de Sombrio - SC e na rede Estadual de Santa Catarina. Graduada em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense- Campus avançado Sombrio - IFC, 2011-2014. Atuou como bolsista no Projeto de PODER - Projeto de Orientação e Desenvolvimento de Ensino e Raciocínio, durante o período da graduação. Pós graduada em Educação Cientifica e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Araranguá - IFSC, 2016 - 2017. Atualmente cursa mestrado em Ensino de Matemática na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Jeremias Stein Rodriguês, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Departamento Acadêmico de Linguagem, Tecnologia, Educação e Ciência (DALTEC), Florianópolis, SC, Brasil

Possuo graduação em Licenciatura em Matemática (2012) e Mestrado Profissional e Matemática - PROFMAT (2016), ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atualmente sou aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. Sou professor de Matemática no Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC, no Campus Florianópolis.

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Published

2020-09-16

How to Cite

PIRES, V. da S.; RODRIGUÊS, J. S. . Semiotic Registers of first grade equations: an analysis of Middle School textbooks. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, p. e2005, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i2id3919. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3919. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática