A New Indicator to Evaluate the Failure of Undergraduate Students at the Technology Center of the Federal University of Ceará: A Comparative Study from 2015.1 to 2022.2
DOI:
https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6851Abstract
Abstract: Educational Evaluation contributes to study existing problems in Brazilian higher education institutions, such as the retention and dropout of undergraduate students. This article aimed to identify the reasons for failure and which aspects need more attention to improve undergraduate students' performance in the Technology Center (CT) at the Federal University of Ceará (UFC). In this way, it was possible to offer subsidies to the UFC higher administration to formulate strategies to improve the performance indicators of undergraduate students in the CT. This study uses applied research with a quantitative and descriptive approach. To this end, descriptive analysis was used on a sample of 23,913 classes of disciplines in undergraduate courses at the CT of the UFC in a time series from 2015.1 to 2022.2. As a result, this research identified the disciplines that most contribute to the failure of undergraduate students at the Technology Center (CT) of the Federal University of Ceará (UFC). Therefore, research showed that unsuccessful disciplines of the initial semesters favor the retention and dropout of the undergraduate courses of the CT since these disciplines are prerequisites for the disciplines of the subsequent semesters.
Keywords: Evaluation. Dropout. Retention.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista a partir dos critérios abaixo:
CC BY-NC – Uso Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e realizar trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.