Interlocutions between Education and Art: Aesthetics and Authorship in the Context of Digital Culture
DOI:
https://doi.org/10.35819/tear.v12.n2.a6683Abstract
Abstract: Aesthetics, communication, and interactivity are elements that are present in education and art, favoring interlocutions between the two areas in the perception of the subjects' authorship. Considering such elements can contribute to the construction of more dialogical pedagogical practices, strengthening the appropriation of spaces by their actors. This article invites the reader to think about aesthetics and interactivity in their relations with education and digital culture, being elaborated through a bibliographic review in qualitative research of a basic nature permeated by discussions of authors such as Suzete Venturelli, Yuk Hui, Marc Prensky, Margarete Axt, Pierre Lévy immersing himself in the human-machine, human-environment, human-culture relationship. The research proposal arises from approximations between education and art, recognizing an aesthetic and authorial doing in education itself, in which the question arises: can the intertwining between interactivity, aesthetics and authorship contribute to the pedagogical doing in times of digital culture? In this way, we propose that perceiving the intertwining between interactivity, aesthetics and authorship as properties of the subjects and their productions and, therefore, of their learning processes, can contribute to the elaboration of pedagogical proposals that are closer to what is typical of students. strengthening dialogic spaces for the construction of learning in order to recognize singularities as collective powers.
Keywords: Digital culture. Interactivity. Aesthetics. Teaching.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista a partir dos critérios abaixo:
CC BY-NC – Uso Não Comercial (NC): Os licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e realizar trabalhos derivados dela, desde que sejam para fins não comerciais .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.