Brief history lessons to (re)think the enthusiasm about digital technologies in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/tear.v12.n1.a6650

Abstract

The present work makes use of some contributions in history to propose a reflection about the enthusiasm that infects some people and organizations when the subject is insertion of digital technological objects in school education. The objective is to contribute with the critical analyses of the rhetoric about digital technologies in school. We opted for an exploratory study, of qualitative character, of a thematic guide published virtually by the organization Porvir, deliberately renamed by the authors as Porvir Guide of Technology in Education (PGTE). In general terms, we identified that the rhetoric of the analyzed document is characterized by a publicist enthusiasm, impregnated by solutionism, innovationist, salvationism, and futurism, similar to that observed at the turn of the 19th to 20th century. Furthermore, the document omits that the technological transformations are based on human protagonism, which means the involvement of people, groups, organizations and institutions in power relations that harbor, among other, economic and political-ideological interests. By not contemplating the necessary and rigorous critical investigation to be carried out based on history lessons here discussed, we understand that Porvir’s document shows itself to be fragile in indicating digital technologies for education and ways for the contemporary school.

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Author Biographies

Hemerson Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE-UTFPR). Mestre em Sociologia, bacharel e licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor de Sociologia e pesquisador do Instituto Federal do Maranhão (IFMA) - Campus São João dos Patos. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET-UTFPR) e do Laboratório de Estudos de Populações Tradicionais e Educação (LEPTE-IFMA).

Domingos Leite Lima Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), em Curitiba/PR, e Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET).

Maclovia Corrêa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutora em Estruturas Ambientais Urbanas pela Universidade de São Paulo. Mestre em História do Brasil pela Universidade Federal do Paraná. Licenciada em Economia e Letras pela Universidade Federal do Paraná. Pós doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais e Colégio de la Frontera Norte. Atualmente é professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE-UTFPR). Principais interesses de pesquisa: educação ambiental; educação para a sustentabilidade; tecnologia, território e meio ambiente; cidades e resíduos sólidos urbanos.

Mário Lopes Amorim, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Pesquisador dos grupos: Ciências Humanas, Tecnologia e Sociedade (CHTS/UTFPR); Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET/UTFPR).

Published

2023-07-06

How to Cite

MOURA, H.; LEITE LIMA FILHO, D.; CORRÊA DA SILVA, M.; LOPES AMORIM, M. Brief history lessons to (re)think the enthusiasm about digital technologies in education. #Tear: Journal of Education, Science and Technology, Canoas, v. 12, n. 1, 2023. DOI: 10.35819/tear.v12.n1.a6650. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6650. Acesso em: 14 may. 2024.