The Practices of Digital Literacy for High School and/or Technical Students and Teachers: A Systematic Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/tear.v12.n1.a6425

Abstract

 In nowadays increasingly computerized society, it is not enough just to know how to read and write, there is also a need to develop technological and social skills, understand and to question what is presented in the virtual universe. Due to this fact, there is an urgent need to promote these skills to high school and/or technical students and teachers to meet such demands, especially after the pandemic period of Covid-19, in 2020, in which the use of information and communication technologies was instituted in the most diverse areas. Thus, to identify academic works related to issues linked to digital competence, this Systematic Literature Review (SLR) was prepared, based on the research method established by Kitchenham. This SLR focused on the identification of works that dealt with literacy, schooling, fluency or digital competence in the sense of using Digital Information and Communication Technologies (DICT) to assist in teaching and learning processes, as well as the positioning of teachers in the use of these technological devices. For that, bases were analyzed in which inclusion and exclusion criteria were defined in the selection of the studies, according to the amount of works found. The objective of this study is to identify the gaps to be filled to promote the effective training of high school and/or technical students and teachers in the field of DICT, based on selected studies, in order that it is possible to acquire digital skills required to maintain social integration, employability and citizenship. 

Keywords: Digital literacy. Technical and/or high school students. Teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Santana, IFRS

Possui graduação em Administração de Empresas pela PUCRS (1995) e graduação em Direito pela ULBRA (2009), Especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Direito do Trabalho e Previdenciário  - UniRITTER (2011), Especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Direito Civil e Processual Civil  - UniRITTER (2013), Especialização em Pós Graduação em Formação Pedagógica para Docentes da Educação Profissional pelo Instituto Brasileiro de Gestão de Negócios, IBGEN, Porto Alegre. Atualmente, cursa o Mestrado em Informática na Educação (MPIE) do Instituto Federal (IF), campus Porto Alegre, também é professora da Escola Técnica Universitário Gravataí e possui experiência na área de Direito e Administração de Empresas.

 

Marcia Amaral Corrêa Ughini Villarroel, IFRS

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (Unip e EPSIBA/Argentina), mestrado em História e Filosofia da Educação pela Universidade de São Paulo (1998) e doutorado em Psicologia e Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul Campus Sertão e Docente Permanente do Mestrado Profissional em Informática na Educação do IFRS Campus Porto Alegre. Foi Diretora de Ensino e Diretora de Desenvolvimento Institucional no IFRS Campus Porto Alegre. É líder do grupo de pesquisa "Educação, lnovação e Trabalho", e suas investigações se centram majoritariamente nas seguintes linhas de pesquisa "Estudos em políticas e práticas de Educação" e "Práxis educativa na sociedade digital" .Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas de negociação, solução de problemas e resolução de conflitos como ferramentas educacionais aplicadas ao mundo do trabalho na sociedade digital, atuação psicopedagógica institucional na sociedade digital, transmidia e autorregulação da aprendizagem na digitalidade, avaliação e formação profissional no contexto da sociedade digital. Faz estágio pós-doutoral na Escola de Humanidades da PUCRS e é co criadora do projeto educativo Elas em Nós (Youtube).

Published

2023-07-06

How to Cite

SANTANA, C.; AMARAL CORRÊA UGHINI VILLARROEL, M.; DE CASTRO BERTAGNOLLI, S. The Practices of Digital Literacy for High School and/or Technical Students and Teachers: A Systematic Literature Review. #Tear: Journal of Education, Science and Technology, Canoas, v. 12, n. 1, 2023. DOI: 10.35819/tear.v12.n1.a6425. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6425. Acesso em: 14 may. 2024.