Problem solving in Mathematics Education and the development of higher order thinking skills

Authors

  • Gilberto Vieira Centro de Inovação e Tecnologias Educacionais da Prefeitura Municipal de São José dos Campos (CITE-SJC-SP), São José dos Campos, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-7943-4113
  • Norma Suely Gomes Allevato Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6892-606X

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7iespecialid5485

Keywords:

creativity, mathematical thinking, intellectually demanding tasks, creative thinking

Abstract

This research paper aims at exploring the relationship between problem solving in Mathematics Education and the development of higher order thinking skills. Therefore, it was conceptualized what higher-order thinking skills are and how they can be developed in Mathematics classes based on the problem-solving approach. In order to illustrate how problem-solving approach can contribute to the development of these skills, two situations were carried out in the classroom. It is about a research conducted with sixth and eighth grade students attending elementary schools who used problem-solving skills as a learning strategy. This is a descriptive–interpretive qualitative research method, which used Discourse Textual Analysis procedures in the treatment of data, which consider the written (and/or drawn) resolution of the problems proposed to the students. It was evident that problem-solving approach can contribute to the development of higher order thinking skills, such as the conversion of records (written-visual), the comparison of different statements, the elaboration of justifications and proofs, mathematical communication and the creative thinking development. Likewise, the type of problem to be worked on is a factor that can decisively contribute to the success of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Vieira, Centro de Inovação e Tecnologias Educacionais da Prefeitura Municipal de São José dos Campos (CITE-SJC-SP), São José dos Campos, SP, Brasil

Norma Suely Gomes Allevato, Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL), São Paulo, SP, Brasil

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370 f. Orientadora: Lourdes de la Rosa Onuchic. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102164. Acesso em: 10 nov. 2021.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, v. 33, n. 55, p. 133-156, jul./dez. 2009. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/77/228. Acesso em: 24 out. 2021.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes.; VIEIRA, Gilberto. Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: possibilidades para a aprendizagem. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, v. 25, n. 1, p. 113-131, 30 jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.48489/quadrante.22926.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; VIEIRA, Gilberto. Em direção à generalização: contribuições de um problema com múltiplas estratégias de solução. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Recife, v. 11, n. 21, p. 127-140, 8 nov. 2016. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/64. Acesso em: 24 out. 2021.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Tradução: Elza Furtado Gomide. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.

FORSTER, Margaret. Higher order thinking skills. Research developments, Camberwell, Victoria, n. 11, p. 10-15, inverno 2004. Disponível em: https://research.acer.edu.au/resdev/vol11/iss11/1. Acesso em: 24 out. 2021.

GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO, Alexandre Tolentino; FONSECA, Mateus Gianni; FARIAS, Mateus Pinheiro. Criatividade em matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.

GONZÁLEZ, Fredy E. Metacognicion y tareas intelectualmente exigentes: el caso de la resolución de problemas matemáticos. Zetetiké, Campinas, v. 6, n. 1, p. 59-73, jan./jun. 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646808. Acesso em: 10 nov. 2021.

KING, F. J.; GOODSON, Ludwika; ROHANI, Faranak. Higher Order Thinking Skills. Florida: Center for Advancement of Learning and Assessment, 2008. 176 p. Disponível em: https://informationtips.files.wordpress.com/2016/02/higher-order-thinking-skills_.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.

KRULIK, Stephen; RUDNICK, Jesse A. Problem driven mathematics: applying the mathematics beyond solutions. Chicago: McGraw-Hill, 2005.

LEWIS, Arthur; SMITH, David. Definig higher order thinking. Theory into practice, Columbus, Ohio, v. 32, n. 3, p. 131-137, verão 1993. DOI: https://doi.org/10.1080/00405849309543588.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 24 out. 2021.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; MORAIS, Rosilda dos Santos. Uma abordagem histórica da resolução de problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (org.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ZUFFI, Edna Maura. O Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas e os processos cognitivos superiores. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, Andújar, Espanha, v. 3, n. 11, p. 79-97, set. 2007. Disponível em: https://union.fespm.es/index.php/UNION/issue/view/18/15. Acesso em: 29 abr. 2020.

POLYA, George. How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1945. p. 17-34.

PROENÇA, Marcelo Carlos. Resolução de problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.

VIEIRA, Gilberto; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. A resolução de problemas abertos nos processos de ensino e aprendizagem de Matemática. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIAS E INVESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMÁTICA, 7., 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2019.

VINCENT-LANCRIN, Stéphan; GONZÁLEZ-SANCHO, Carlos; BOUCKAERT, Mathias; LUCA, Federico; FERNÁNDEZ-BARRERA, Meritxell; JACOTIN, Gwénaël; URGEL, Joaquin; VIDAL, Quentin. Fostering students' creativity and critical thinking: what it means in school. Paris: OECD Publishing, 2019.

Published

2021-11-24

How to Cite

VIEIRA, G.; ALLEVATO, N. S. G. Problem solving in Mathematics Education and the development of higher order thinking skills. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. especial, p. e4001, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7iespecialid5485. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5485. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Resolução de Problemas na Educação Matemática