An interdisciplinary approach to the teaching of Mathematics in the final years of Elementary School: the perspective of an undergraduate student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id4774

Keywords:

Mathematics, teaching practice, knowledge, students, interdisciplinarity

Abstract

This article discusses the teaching of Mathematics from an interdisciplinary approach. It aims at highlighting the dialogue between different areas of knowledge as a fundamental tool for teaching Mathematics. Methodologically speaking, it refers to an experience report about an 8th grade Mathematics class held during the supervised practicum that took place at Colégio Estadual Presidente Castelo Branco in Nazaré, TO. It is noteworthy that this work is an experience report that allows dialogue with other authors, from an interdisciplinary activity developed during the Supervised Internship, where activities were carried out such as: reading and interpreting texts, content presentation in a multimedia projector, content discussion, problem solving and activities. Thus, it promotes a reflection on the teaching of Mathematics in the final grades of Elementary School II, the stage in which failures occur, such as learning difficulties and the interpretation of contents, interfering with the acquisition of skills and competences specific to these ages. and grades, which makes it difficult to acquire new knowledge, causing aversion to the discipline. It was noticed that, when the teaching methodology prioritizes the elucidation of the issue in a political-social approach, valuing the students' prior knowledge and helping them with problems arising from difficulties in interpreting the text, for example, the result is satisfactory: students arrive at the answers and show interest in the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmano Melo Oliveira, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Ananás, TO, Brasil

Keidna Cristiane Oliveira Souza, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Arraias, TO, Brasil

Leandro Luiz da Paixão, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Ananás, TO, Brasil

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 31 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de 5ª a 8ª séries: Matemática. Volume 3. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnaes/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12657-parametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series. Acesso em: 31 ago. 2021.

FELICETTI, Vera Lúcia. Linguagem na construção matemática. Revista Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 1, n. 1, jun. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/7121. Acesso em: 31 ago. 2021.

FERNANDES, Kênia de Souza Leão. A Interdisciplinaridade entre o Ensino da Matemática e a Geografia como Prática Facilitadora no Ensino Aprendizagem. In: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., v. 1, n. 2, 2017. Anais [...]. Universidade Estadual de Goiás, Campus Cora Coralina, 2017. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/eem/article/view/9674. Acesso em: 31 ago. 2021.

FONTES, Líviam Santana; CONTIJO, Cleyton Hércules; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Currículo e Interdisciplinaridade na formação de professores de Matemática: o caso de uma universidade goiana. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, PR, v. 8, n. 17, p. 61-78, 9 dez. 2019. Disponível em: http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/618. Acesso em: 31 ago. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25. ed. São Paulo: Editora Paz e terra, 1996.

GARCIA, Joe. A Interdisciplinaridade Segundo Os Pcns. Revista de Educação Pública, Cuiabá, MT, v. 17, n. 35, p. 363-378, set./dez. 2008. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/494. Acesso em: 31 ago. 2021.

HADASSAH, Myriam. Resenha crítica sobre o capítulo VI do livro de LIMA, Sonia Regina Albano de. MÚSICA, EDUCAÇÃO E INTERDISCIPLINARIDADE: uma tríade em construção. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2016. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, SP, n. 13, p. 1-114, 3 out. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/39428. Acesso em: 31 ago. 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências Pedagógicas na Prática Escolar. In: LUCHESI, C. C. Filosofia da Educação. Série Formação do Professor. São Paulo: Cortez Editora, 1994, p.53-75.

OLIVEIRA, Shismênia. Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. Portal do Ministério da Educação. 3 dez. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=83191:pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil. Acesso em: 1 set. 2021.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda, 1998.

SERENATO, Liliana Junkes. Aproximações interdisciplinares entre Matemática e Arte: resgatando o lado humano da Matemática. Orientador: José Carlos Cifuentes. 2008. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

SILVA, Ana Lúcia Gomes da; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. O estudo da infância indígena: interdisciplinaridade na formação de professores para o diálogo com a arte. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, SP, n. 13, 3 out. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/39422. Acesso em: 31 ago. 2021.

TAVARES, Dirce Encarnacion. Editorial. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, SP, n. 13, p. 1-114, 3 out. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/39421. Acesso em: 31 ago. 2021.

TOMAZ, Vanessa Sena. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

ZABALA, Antoni. Enfoque Globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Editora Artmed, 2002.

Published

2021-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, O. M.; SOUZA, K. C. O.; PAIXÃO, L. L. da. An interdisciplinary approach to the teaching of Mathematics in the final years of Elementary School: the perspective of an undergraduate student. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 2, p. e2005, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i2id4774. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4774. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.