Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics

Authors

  • Patrícia Pujol Goulart Carpes Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Itaqui, RS, Brasil
  • Charles Quevedo Carpes Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Itaqui, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6070-3803

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4224

Keywords:

Creation and Resolution of Problems, Creation of Problems by Variation and Elaboration, Teacher Skills

Abstract

The present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as  the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Pujol Goulart Carpes, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Itaqui, RS, Brasil

Licenciada em Matemática, Mestre em Matemática Aplicada e Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática. Professora assistente da Universidade Federal do Pampa - Campus Itaqui (UNIPAMPA).

Charles Quevedo Carpes, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Itaqui, RS, Brasil

Bacharel, Mestre e Doutor em Matemática Aplicada pela UFRGS. Professor da Universidade Federal do Pampa. Atualmente é Pró-reitor da PROGESP da UNIPAMPA.

References

ALMEIDA, L. M. W de; VERTUAN, R. E. Discussões sobre “como fazer” modelagem matemática na sala de aula. In: ALMEIDA, L. M. W. de; ARAÚJO, J. de L.; BISOGNIN, E. (Orgs.). Práticas de modelagem matemática: relatos de experiências e propostas pedagógicas. Londrina, PR: Eduel, 2011. p. 19-43.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2001. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Artigo_Barbosa.pdf. Acesso em: 11 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 24 jan. 2018.

CANCHANYA, J. F. C. Análisis de problemas de adición, sustracción y multiplicación de expresiones decimales, creados por estudiantes del sexto grado de primaria en una experiencia didáctica. 2015, 128f.Tese (Doutorado em Ensino da Matemática) ? Pontificia Universidad Católica del Perú, Escuela de Posgrado, Perú, 2015. Disponível em: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/6754/CARDENAS_CANCHANYA_JORGE_ANALISIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 out. 2020.

CARBONELL, J. A aventura de inovar: a mudança na escola. Trad.: MURAD, Fátima. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Trad.: CABRERA, Miguel. Porto Alegre: AMGH, 2010.

Guilford, J. P. Creativity: Yesterday, today, and tomorrow. Journal of Creative Behavior. v. 1,n. 1, 1967, p. 3-14 DOI: https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002.x.

JURADO, Uldarico Malaspina. Variaciones de un problema. El caso de un problema de R. Douady. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v. 34, p. 141-149, jun. 2013. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2013/34/archivo13.pdf. Acesso em: 12 jun. 2019.

JURADO, Uldarico Malaspina. Papiroflexia y elementos para construir indicadores sobre creación de problemas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. v. 38, p. 135- 141. 2014a. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2014/38/archivo12.pdf. Acesso em: 12 jun. 2019.

JURADO, Uldarico Malaspina. Flexibilidad, originalidad y fluidez en la variación de problemas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. v. 39, p. 135-140. 2014b. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2014/39/archivo12.pdf. Acesso em: 12 jun. 2019.

JURADO, Uldarico Malaspina. Creación de problemas: sus potencialidades en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Costa Rica, ano 11, n. 15, p. 321-331, 2016. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/23946. Acesso em: 11 out. 2020.

JURADO, Uldarico Malaspina; VARGAS, Estela Vallejo. Creación de problemas en la docencia e investigación. In: JURADO, Uldarico Malaspina. Reflexiones y Propuestas en Educación Matemática. San Martín de Porres: Editorial Moshera S.R.L., 2014.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas, v. II. Ponta Grossa: Foca FotoPROEX/UEPG, p. 15-33, 2015.

MOREIRA, M. A. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, RJ, v. 4, n. 1, p. 2-7, abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente_backup/article/view/14592/9196.

Torrance, E. P. Torrance tests of creative thinking. Princeton: Personnel Pres. Inc., 1966.

Published

2020-10-16

How to Cite

CARPES, P. P. G.; CARPES, C. Q. Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, p. e2008, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i2id4224. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática

Most read articles by the same author(s)