The perception of high school students in a public school regarding the applicability of mathematical knowledge in targeted professions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i1id3486

Keywords:

Mathematics in Professional Life, High School Mathematics, Mathematics Intervention

Abstract

It is common to the Mathematics’s teachers to hear from their students questions about why they are learning and developing certain content besides asking about when they will use it in their lives. The answers to these questions, that are typical adolescence and which must be received and answered with the proper attention by the educator, are definitive for the student's decision about the choice of his/her future profession. This is an approach considered important in the set of documents that guide education at the national level. However, at some moments, the educator doesn’t have the necessary time and deep knowledge around the diversity of applications of mathematical knowledge in different professions. So the present work aimed to: 1) make a survey about the possible graduation courses that a group of high school students from a public school intend to perform and recognize their perception about the use of mathematical knowledge in the professions of the courses mentioned; 2) intervene with these students, presenting to the group the specific mathematical applications for the intended courses and 3) allowing the class to evaluate the intervention in order to have added new knowledge about the professions. It was possible to note that, in the observed group, more than half of the class intends to graduate, for the vast majority, the intervention was positive, bringing new information about the use of mathematical knowledge in different professions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiara Ghiggi, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Campus Bento Gonçalves, RS

Licenciada em Matemática pelo IFRS e Especialista Docente em Ciências da Natureza e Matemática pela UERGS. Acadêmica de Pedagogia licenciatura no IFRS e 2ª licenciatura em Pedagogia na Unopar. Pós-graduada em Psicopedagogia e Supervisão Escolar pela Faveni.

Guilherme Cañete Vebber, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Campus Bento Gonçalves, RS

É bacharel (2004) e mestre (2007) em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem experiência nas áreas de: Física e Físico-Química, com ênfase em óptica não linear, espectroscopia com laser e modelos de compatibilidade entre agentes químicos; Ensino de Física e Ciências da Natureza, com foco em metodologias ativas; e Inovação e Propriedade Industrial. Atualmente é Professor Assistente da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), em Bento Gonçalves, e doutorando em Design de Produto pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Francine Fioravanso Tramontina, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Campus Bento Gonçalves, RS

Francine Tramontina é graduada em Farmácia com ênfase em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999). Possui mestrado (2001), doutorado (2006) e pós-doutorado (2008) em Ciências Biológicas (Bioquimica) cursados no departamento de Bioquímica da UFRGS. Experiência docente iniciada em 2005 atuando em cursos da área da saúde. A partir de julho de 2008 assume como professora adjunta na Unidade em Bento Gonçalves da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, na área de Biotecnologia, onde, ao longo de 5 anos assumiu as funções de Coordenadora de Unidade em Bento Gonçalves e de Coordenadora do Curso de Engenharia de Bioprocessos e Biotecnologia. Atualmente faz parte do quadro docente do referido curso, onde atua como professora adjunta ministrando disciplinas de Bioquímica, Imunologia, Microbiologia, Bioética e Biosegurança, Recuperação e Purificação de Bioprodutos, Enzimologia, Biotransformações e Biocatálise e Cultura Celular Animal. Na área de pesquisa, no ano de 2019 inicia com o desenvolvimento de projetos relacionados à produção de enzimas utilizando bagaço de uva como substrato; prospecção de extratos vegetais fungitóxicos para fungos fitopatogênicos.

Published

2020-05-14

How to Cite

GHIGGI, M.; VEBBER, G. C.; TRAMONTINA, F. F. The perception of high school students in a public school regarding the applicability of mathematical knowledge in targeted professions. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 1, p. 1–14, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i1id3486. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3486. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática

Most read articles by the same author(s)