Academic research on MALL in Brazil: a systematic review

Autores

  • Thamiris Oliveira de Araujo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense
  • Ana Amélia Amorim Carvalho Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.35819/linguatec.v7.n1.5719

Resumo

 This paper aims at presenting an overview of academic research developed in Brazil on foreign language Mobile Assisted Language Learning (MALL) from 2009 to 2019. A systematic review was conducted on the Catalog of Theses and Dissertations from CAPES. The search retrieved 15 publications, mostly published from 2017 to 2019. It was revealed that the majority of studies were developed on a Language Studies program of the Southeast region and that there are more dissertations (from master studies) than theses (from PhD studies) published on the subject matter. The objectives found were: (i) evaluation of language learning applications; (ii) evaluation of other types of electronic resources related to education; (iii) development of language learning application; (iv) systematic review; (v) survey on MALL; (iv) assessment of language learning activities mediated by mobile devices at schools. The results pointed out the need for modernizing language learning applications in terms of language views, methodologies, and game elements. The use of MALL in class was fruitful to improve linguistic proficiency, collaboration, and agency.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Thamiris Oliveira de Araujo, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense

    Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Realizou estágio de doutorado sanduíche na Universidade de Coimbra como bolsista CAPES. É professora EBTT de Inglês do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFF), campus Maricá, e pesquisadora do Núcleo de Informática na Educação (NIE/IFF). Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologias digitais e metodologias ativas no ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeiras.

  • Ana Amélia Amorim Carvalho, Universidade de Coimbra

    Professora Catedrática na Universidade de Coimbra,  Portugal, na área de Ciências da Educação. Tem lecionado na área de Tecnologia Educativa com particular destaque na formação de professores, formadores e educadores, incidindo sobre comunicação presencial e online; recursos educativos online; educação a distância; jogos digitais e gamification.

Downloads

Publicado

2022-06-20

Edição

Seção

Artigos Acadêmicos

Como Citar

Academic research on MALL in Brazil: a systematic review. (2022). LínguaTec, 7(1), 22-35. https://doi.org/10.35819/linguatec.v7.n1.5719