Statistics in Elementary Education: diagnosed weaknesses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i1id6745

Keywords:

statistics teaching, statistics in elementary education, digital spreadsheets

Abstract

This work presents a section of a dissertation research conducted in a 9th-grade class of Elementary School. Through a questionnaire with 10 questions, we aimed to investigate which skills related to statistical literacy the students developed during the years that make up Elementary School. The evaluated skills were selected as proposed by the National Common Curriculum Base (BNCC), in the subject of mathematics. The research adopts a mixed approach and is justified by the need to understand which weaknesses need to be overcome in the teaching and learning process of statistical concepts in Basic Education. In this way, we promote the continuous pursuit of improvement through the application and adaptation of new methodologies, activities, and strategies. The results obtained indicated that the majority of the surveyed class developed skills related to interpreting bar charts, pie charts, and simple table interpretation. However, they encountered difficulties when using measures of central tendency (mean and mode), interpreting line graphs, double-entry tables, and interpreting statements. As a possibility to assist in overcoming the identified weaknesses, the use of a Potentially Meaningful Teaching Unit (UEPS) is suggested, which includes the development and execution of a statistical research project with students, as well as the use of digital spreadsheets, adopting an interdisciplinary perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariella Fidler, Rede Municipal de Ensino de Santa Rosa, Santa Rosa, RS, Brasil

Rosangela Ferreira Prestes, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Ângelo, RS, Brasil

Rozelaine de Fatima Franzin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Ângelo, RS, Brasil

References

ALBUQUERQUE, M. R. G. C. de. Como adultos e crianças compreendem a escala representada em gráficos. Orientadora: Gilda Lisbôa Guimarâes. 2010. 124 f. Dissertação de Mestrado (Educação Matemática e Tecnológica) ? Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3875. Acesso em: 30 jan. 2024.

AUSUBEL, D. Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, v. 1, n. 1-10, p. 1-10, 1983.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 30 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais): Ensino Fundamental - Bases Legais. v. 1. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Prova Brasil. 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/prova-brasil/simulado-prova-brasil-2011. Acesso em: 10 nov. 2022.

CARVALHO, J. B. P. F. de. Coleção Explorando o Ensino: Matemática. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

CASTANHEIRA, N. P. Estatística aplicada a todos níveis. Curitiba: Editora Ibpex, 2010.

CAZORLA, I.; MAGINA, S.; Gitirana, V.; Guimarães, G. Estatística para os anos iniciais do ensino fundamental. v. 9. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Biblioteca do Educador-Coleção SBEM, 2017.

GAL, I. Adults’ statistical literacy: Meanings, components, responsibilities.International statistical review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. DOI: https://doi.org/10.2307/1403713.

GAL, I. Promoting statistical literacy: Challenges and reflections with a Brazilian perspective. In: MONTEIRO, C.; CARVALHO, L. (org.). Temas emergentes em letramento estatístico. v. 1. Recife: UFPE, 2021. p. 37-59.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Série Educação a Distânica. 1. ed. Porto Alegre: SEAD/UFRGS, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/52806. Acesso em: 28 fev. 2024.

GOLDEMBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record. 2004.

KATAOKA, V. Y.; OLIVEIRA, A. C. S. de; SOUZA, A. A. de; RODRIGUES, A.; OLIVEIRA, M. S. de. A educação estatística no Ensino Fundamental II em Lavras, Minas Gerais, Brasil: avaliação e intervenção. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, v. 14, n. 2, p. 233-263, 2011. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362011000200005. Acesso em: 30 jan. 2024.

LEMES, M. A. P. O ensino da Estatística: uma proposta para os anos finais do Ensino Fundamental. Orientador: Clândio Timm Marques. 2019. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Franciscana, Santa Maria, 2019. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/740. Acesso em: 30 jan. 2024.

LOPES, C. A. E. Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. (org.). Estudos e reflexões em educação estatística. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 47-64.

MOREIRA, M. A. Unidades de enseñanza potencialmente significativas – UEPS (Potentially Meaningful Teaching Units – PMTU). Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=2. Acesso em 16 mar. 2024.

PONTES, M. M. de; CASTRO, J. B. de. Uma breve discussão sobre a presença da estatística no currículo do Ensino Fundamental. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 2, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57471.

RICHIT, A.; VENTURIN, S.; RODRIGUES, B. M. B. Ensino da Estatística nos livros didáticos Ápis e Coopera do quarto ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. 1, p. e022017, 2022. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v19id568.

SAMÁ, S.; SILVA, M. P. M. da. Educação Estatística: ações e estratégias pedagógicas no Ensino Básico e Superior. Curitiba: CRV, 2015.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Dispõe sobre a realização das provas de avaliação dos Ciclos I e II do Ensino Fundamental, nas escolas da rede estadual de ensino, em 2001. São Paulo: SEE, 2001. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/124_2001.htm. Acesso em: 10 jan. 2023.

SILVA, E. M. da C. Como são propostas pesquisas em livros didáticos de ciências e matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Orientadora: Gilda Lisbôa Guimarães. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/13225/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20%20EDILZA%20SILVA.pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.

SKOVSMOSE, O. Cenários para a investigação. Tradução: Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635. Acesso em: 30 jan. 2024.

VIALI, L. O ensino de Estatística e Probabilidade nos cursos de Licenciatura em Matemática. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE PROBABILIDADE E ESTATÍSTICA, 18., 2008, Estância de São Pedro. Anais [...]. Estância de São Pedro, São Paulo: SINAPE, 2008. p. 1-7.

Published

2024-03-18

How to Cite

FIDLER, M.; PRESTES, R. F.; FRANZIN, R. de F. Statistics in Elementary Education: diagnosed weaknesses. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 10, n. 1, p. e2002, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i1id6745. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6745. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education