Analysis of the Problem Solving strategy in multiplication operations with 6th year students

Authors

  • Verônica de Oliveira Magalhães Centro de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima (CEFORR), Boa Vista, RR, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3164-5445
  • Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória Universidade Federal de Roraima, Colégio de Aplicação (UFRR/CAP), Boa Vista, RR, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9518-1929
  • Héctor José García Mendoza Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, RR, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0346-8464

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2024v10i1id6741

Keywords:

activity theory, problematizing teaching, student problem situations activity, multiply operations

Abstract

The objective of this article is to analyze the Problem Solving strategy in multiplication operations based on the theory of Student Problem Situations in 6th year students at Camilo Dias State School, in the city of Boa Vista, Roraima. The research is based on the Historical-Cultural Theory of Activity in Majmutov's problematizing teaching. A diagnosis was applied as a way to assess the starting level of students in relation to multiplicative concepts, in order to understand the consolidation of their formative teaching and learning process. Using qualitative methodological procedures with 13 students, the results allow a reflection in relation to the planned purposes, seeking to observe the focus of problematizing teaching and its contributions to student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verônica de Oliveira Magalhães, Centro de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima (CEFORR), Boa Vista, RR, Brasil

Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória, Universidade Federal de Roraima, Colégio de Aplicação (UFRR/CAP), Boa Vista, RR, Brasil

Héctor José García Mendoza, Universidade Federal de Roraima (UFRR), Boa Vista, RR, Brasil

References

CARRAHER, Terezinha; CARRAHER, David.; SCHLIEMANN, Analúcia. Na vida dez, na escolar zero. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FEITOSA, Soraya de Araújo; MENDOZA, Héctor José Garcia; DELGADO, Oscar Tintorer. Contribuições do sistema didático Galperin, Talízina e Majmutov por meio da Atividade de Situações Problema Discente na aprendizagem da matemática em estudantes do Ensino Fundamental. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 6, n. 2, p. 456-475, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv6n2.a2022-66644.

FEITOSA, Soraya de Araújo; OLIVEIRA, Naralina Viana Soares da Silva; DELGADO, Oscar Tintorer; MENDOZA, Héctor José García. Resultados do Grupo de Pesquisa didática da Resolução de Problemas em Ciências e Matemática do Estado de Roraima. Revista Prática Docente, Confresa, v. 7, n. Especial, p. e22111, 2022. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22111.id1768.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MAGALHÃES, Verônica de Oliveira. Atividade de Situações Problema Discente Fundamentada na Teoria de Galperin, Talízina e Majmutov para formação de habilidade na Resolução de Problema com Operações de Adição e Subtração nos Discentes de 3º Ano do Ensino Fundamental do CAP/UFRR. Orientador: Héctor José García Mendoza. 2021. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Roraima, Boa Vista, 2021. Disponível em: https://propei.uerr.edu.br/ppge/wp-content/uploads/2023/05/2021-Dissertacao_VersaoFinal_Veronica_jul21.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

MAGALHÃES, Verônica de Oliveira; FEITOSA, Soraya de Araújo; MENDOZA, Héctor José García. Atividade de Situações Problema Discente com operações de adição e subtração. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-27, 2021. DOI: https://doi.org/10.46551/emd.e202123.

MAJMUTOV, Mirza Ismailovich. La Enseñanza Problémica. Habana: Pueblo y Revolución, 1983.

MENDOZA, Héctor José Garcia; DELGADO, Oscar Tintorer. A contribuição do ensino problematizador de Majmutov na formação por etapas das ações mentais de Galperin . Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 166-192, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-8.

MENDOZA, Héctor José Garcia; DELGADO, Oscar Tintorer. Contribuições do sistema didático Galperin, Talízina e Majmutov para resolução de problemas. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Váldes. (org.). Ensino Desenvolvimental: Sistema Galperin-Talízina. 1. ed. Guarujá, São Paulo: Editora Científica Digital, 2021, p. 226-242.

MENDOZA, Héctor José Garcia; DELGADO, Oscar Tintorer. Proposta de um esquema da base orientadora completa da ação da atividade de situações problema discente. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 180-200, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv4n1.a2020-56482.

TALÍZINA, Nina Fiodorovna. Psicologia de la Enseñanza. Tradução: Ana Clavijo. Moscou: Progreso, 1988.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução: Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 2009.

VILLÓRIA, Eugênia Karla Ferreira de Sousa; MAGALHÃES, Verônica de Oliveira; MENDOZA, Héctor José García; DELGADO, Oscar Tintorer. Esquema da base orientadora completa da ação da atividade de situações problema discente com operações aritméticas. Boletim do Museu Integrado de Roraima, Boa Vista, v. 13, n. 1, p. 146-165, 2020. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/bolmirr/article/view/881. Acesso em: 4 jan. 2021.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2024-05-27

How to Cite

MAGALHÃES, V. de O.; Villória E. K. F. de S.; MENDOZA, H. J. G. Analysis of the Problem Solving strategy in multiplication operations with 6th year students. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 10, n. 1, p. e2007, 2024. DOI: 10.35819/remat2024v10i1id6741. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/6741. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education