Perceptions of Physics and Mathematics teacher’s from a public school about the interdisciplinary approach to Astronomy in these subjects
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4168Keywords:
Interdisciplinarity, Astronomy, Mathematics Teaching, Physics TeachingAbstract
Literature studies point out the potential of Astronomy teaching through the perspective of interdisciplinarity, but its insertion in High School, generally, occurs in Physics topics. This article aims to analyze the perspectives of two Physics and Mathematics teachers on the insertion of the Astronomy theme, through the interdisciplinarity between these subjects in the High School curriculum. The study has reference bases on interdisciplinarity and studies on the Education in Astronomy. This is a qualitative exploratory study. Two High School teachers, who work in public schools, participate in the study, answering a questionnaire. The results of the performed analysis show justifications and potentialities for the teaching of Astronomy in an interdisciplinary way, however, thinking about the insertion of Astrophysics and Cosmology seems to be more difficult. We pointed out some difficulties related to teacher training, the specific content, and conditions for insertion of proposals with this bias. We note that the construction of didactic support materials that involve Astronomy, Astrophysics and Cosmology in an interdisciplinary way can make possible the insertion of these subjects through this perspective in basic education.
Downloads
References
AGUIAR, R. R. Tópicos de Astrofísica e Cosmologia: uma aplicação de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio. 2010. 204 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. DOI: https://www.doi.org/10.11606/D.81.2010.tde-25012011-112911.
AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/481/283. Acesso em: 29 ago. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BERTOL, Z. I.; FLORCZAK, M. A. Uma abordagem interdisciplinar com as disciplinas Física e Matemática, por meio da Astronomia. Cadernos PDE: os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. v. 1, Governo do Estado do Paraná, Secretaria da Educação, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza e Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. Coleção Realidade Educacional, v. IV, São Paulo: Loyola, 2002.
FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no Ensino Fundamental: contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil - o reconhecimento de um percurso. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, out. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/16202. Acesso em: 29 ago. 2020.
FRÓES, A. L. D. Astronomia, Astrofísica e Cosmologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 3504/1-3504/15, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172014000300016. Acesso em: 29 ago. 2020.
IACHEL, G.; NARDI, R. Um estudo exploratório sobre o ensino de Astronomia na formação continuada de professores. In: NARDI, R. (Org.). Ensino de Ciências e Matemática, I: temas sobre a formação de professores [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental em relação ao ensino de Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 2, p. 75-92, 2005. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/60/50. Acesso em: 29 ago. 2020.
LANGHI, R.; NARDI, R. Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 41-59, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4292. Acesso em: 29 ago. 2020.
LEONIR, Y. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
NOGUEIRA, S.; CANALLE, J. B. Astronomia: ensinos Fundamental e Médio. Coleção Explorando o Ensino, v. 11. Brasília: MEC/SEB; MCT/AEB, 2009.
PEIXOTO, D. E.; KLEINKE, M. U. Expectativas de Estudantes sobre a Astronomia no Ensino Médio. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 22, p. 21-34, 2016. Disponível em: http://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/245/330. Acesso em: 29 ago. 2020.
SEVERINO, A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
SOMMERMAN, A. A inter e a transdisciplinaridade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE COMO FORMA DE INCLUSÃO NUMA EDUCAÇÃO MUNDIAL, 10, 2005, Cachoeira do Sul. Apresentação de trabalho.
TERES, S. L. L.; SETLIK, J. A Astronomia como tema de estudo das disciplinas de Matemática e Física: um roteiro didático interdisciplinar. In: SANTOS, A. F.; MORENO, G. S.; SOUZA, J. I.; RODRIGUES, V. A. B. (Orgs.). (Com) Textos II: Reflexão e ação no fazer pedagógico da Educação Científica e Tecnológica. São Paulo: Livraria da Física, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.