Perceptions of Physics and Mathematics teacher’s from a public school about the interdisciplinary approach to Astronomy in these subjects

Authors

  • Joselaine Setlik Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, SC, Brasil
  • Silvana Leonora Lehmkuhl Teres Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-8073-835X

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4168

Keywords:

Interdisciplinarity, Astronomy, Mathematics Teaching, Physics Teaching

Abstract

Literature studies point out the potential of Astronomy teaching through the perspective of interdisciplinarity, but its insertion in High School, generally, occurs in Physics topics. This article aims to analyze the perspectives of two Physics and Mathematics teachers on the insertion of the Astronomy theme, through the interdisciplinarity between these  subjects in the High School curriculum. The study has reference bases on interdisciplinarity and studies on the Education in Astronomy. This is a qualitative exploratory study. Two High School teachers, who work in public schools, participate in the study, answering a questionnaire. The results of the performed analysis show justifications and potentialities for the teaching of Astronomy in an interdisciplinary way, however, thinking about the insertion of Astrophysics and Cosmology seems to be more difficult. We pointed out some difficulties related to teacher training, the specific content, and conditions for insertion of proposals with this bias. We note that the construction of didactic support materials that involve Astronomy, Astrophysics and Cosmology in an interdisciplinary way can make possible the insertion of these subjects through this perspective in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joselaine Setlik, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, SC, Brasil

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Paraná (2013) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2016). Atuou como professora de Física na Educação Básica pela Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Atualmente é estudante de doutorado em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina.

Silvana Leonora Lehmkuhl Teres, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Matemática do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina. Graduada em Matemática (1991) e em Pedagogia - Supervisão Escolar (2006) pela Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC, Especialização em Gestão Escolar (2005) pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras  FACEL/SC. Mestrado em Educação (2014) pela Universidade do Vale do Itajaí/SC. Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT)/UFSC, Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Processos Formativos em Educação Matemática - GEPPROFEM/UFSC/CNPq, e do Grupo de Estudos Insubordinação Criativa em Educação Matemática - ICEM/UFSC. Desenvolve atividades voltadas ao ensino da Matemática Escolar e à Formação de Professores e Futuros Professores que ensinam matemática na Educação Básica.

References

AGUIAR, R. R. Tópicos de Astrofísica e Cosmologia: uma aplicação de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio. 2010. 204 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. DOI: https://www.doi.org/10.11606/D.81.2010.tde-25012011-112911.

AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/481/283. Acesso em: 29 ago. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

BERTOL, Z. I.; FLORCZAK, M. A. Uma abordagem interdisciplinar com as disciplinas Física e Matemática, por meio da Astronomia. Cadernos PDE: os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. v. 1, Governo do Estado do Paraná, Secretaria da Educação, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza e Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. Coleção Realidade Educacional, v. IV, São Paulo: Loyola, 2002.

FAZENDA, I. C. A. Desafios e perspectivas do trabalho interdisciplinar no Ensino Fundamental: contribuições das pesquisas sobre interdisciplinaridade no Brasil - o reconhecimento de um percurso. Revista Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 1, out. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/16202. Acesso em: 29 ago. 2020.

FRÓES, A. L. D. Astronomia, Astrofísica e Cosmologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 3504/1-3504/15, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172014000300016. Acesso em: 29 ago. 2020.

IACHEL, G.; NARDI, R. Um estudo exploratório sobre o ensino de Astronomia na formação continuada de professores. In: NARDI, R. (Org.). Ensino de Ciências e Matemática, I: temas sobre a formação de professores [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental em relação ao ensino de Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 2, p. 75-92, 2005. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/60/50. Acesso em: 29 ago. 2020.

LANGHI, R.; NARDI, R. Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 41-59, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4292. Acesso em: 29 ago. 2020.

LEONIR, Y. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.

NOGUEIRA, S.; CANALLE, J. B. Astronomia: ensinos Fundamental e Médio. Coleção Explorando o Ensino, v. 11. Brasília: MEC/SEB; MCT/AEB, 2009.

PEIXOTO, D. E.; KLEINKE, M. U. Expectativas de Estudantes sobre a Astronomia no Ensino Médio. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 22, p. 21-34, 2016. Disponível em: http://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/245/330. Acesso em: 29 ago. 2020.

SEVERINO, A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.

SOMMERMAN, A. A inter e a transdisciplinaridade. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE COMO FORMA DE INCLUSÃO NUMA EDUCAÇÃO MUNDIAL, 10, 2005, Cachoeira do Sul. Apresentação de trabalho.

TERES, S. L. L.; SETLIK, J. A Astronomia como tema de estudo das disciplinas de Matemática e Física: um roteiro didático interdisciplinar. In: SANTOS, A. F.; MORENO, G. S.; SOUZA, J. I.; RODRIGUES, V. A. B. (Orgs.). (Com) Textos II: Reflexão e ação no fazer pedagógico da Educação Científica e Tecnológica. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

Published

2020-10-12

How to Cite

SETLIK, J.; TERES, S. L. L. Perceptions of Physics and Mathematics teacher’s from a public school about the interdisciplinary approach to Astronomy in these subjects. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 2, p. e2006, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i2id4168. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4168. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática