Large-scale assessments in Mathematics’ teachers and supervisors' training of a municipality of metropolitan region of Porto Alegre
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2020v6i1id3668Keywords:
Mathematics Teaching, Large-Scale Assessment, Teachers Training, Test BrasilAbstract
This paper presents partial results of an investigation that happened with schools' supervisors and Mathematics' teachers of Elementary School, in a municipality of the metropolitan region of Porto Alegre, in which it was tried to identify what the participants of the research knew about the Test Brazil of Mathematics. A qualitative research was developed, from which the results suggest that both Mathematics' teachers and school supervisors have lack of knowledge about the large-scale evaluation systems implemented by the Brazilian Federal Government and, in the same way, they do not know how to use or integrate these results into their classroom or professional planning. The results also indicate that the responsible for national assessment should include initiatives to disseminate the results, promoting events in which teachers and supervisors have the opportunity to reflect and analyze the results in more detail.
Downloads
References
ALAVARSE, O. M.; BRAVO, M. H.; MACHADO, C. Avaliações externas e qualidade na Educação Básica: articulações e tendências. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 12-31, jan./abr. 2013.
ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 1998.
AMARO, I. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 32-55, jan./abr. 2013.
BAUER A. Estudos sobre sistemas de avaliação educacional no Brasil: um retrato em preto e branco. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 7-31, jan./jun. 2012.
BAUER, A.; REIS, A. T. Balanço da produção teórica sobre avaliação de sistemas educacionais no Brasil: 1988 a 2011. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais... Disponível em: http://www.36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt05_trabalhos_pdfs/gt05_3375_texto.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Coleção Ciências da Educação. Porto/Portugal: Porto Editora, 1994.
BONAMINO, A. C. de. Avaliação educacional no Brasil 25 anos depois: onde estamos? In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernardete A. (Orgs.). Ciclo de debates: vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. v. 2. Florianópolis: Insular, 2013.
BONAMINO, A.; FRANCO, C. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do Saeb. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 101-132, nov. 1999.
BORGES, André. Governança e Política Educacional: a agenda recente do Banco Mundial. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 52, p. 125-138, jun. 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Plano de Ações Articuladas. s. d. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/par/par-apresentacao. Acesso em: fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio
Teixeira. Nota Técnica: Índice de Desenvolvimento da Educação Básica – Ideb. s. d. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/o_que_e_o_ideb/Nota_Tecnica_n1_concepcaoIDEB.pdf. Acesso em: fev. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio
Teixeira. Histórico: Saeb. s. d. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/saeb/historico. Acesso em: 18 jan. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio
Teixeira. Semelhanças e Diferenças. s. d. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/saeb/semelhancas-e-diferencas. Acesso em: 18 jan. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria 482 de 7 de junho de 2013. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica SAEB. Brasília: MEC, p. 17-18, 2013.
BRASIL. Casa Civil. Decreto 6094 de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Brasília, 2007. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm. Acesso em: fev. 2017.
BROOKE, N. P.; CUNHA, M. A.; FALEIROS, M. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados: relatório final. Belo Horizonte: Game/UFMG; Fundação Victor Civita, 2011. Disponível em: http://www.fvc.org.br/pdf/relatorio-avaliacoes-externas.pdf. Acesso em: 17 dez. 2015.
BROOKE, N.; SOARES, J. F. (Orgs.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
CERDEIRA, Diana Gomes da Silva; ALMEIDA, Andrea Baptista de; COSTA, Marcio da. Indicadores e Avaliação Educacional: percepções e reações a políticas de responsabilização. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 198-225, jan./abr. 2014.
DALBEN, Adilson; ALMEIDA, Luana Costa. Para uma avaliação de larga escala multidimensional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, p. 12-28, jan./abr. 2015.
ESQUINSANI, R. S. S. Entre o caráter regulatório e o potencial emancipatório do sistema de avaliação da Educação Básica. In: WERLE, Flávia Obino Corrêa. Avaliação em larga escala: questões polêmicas. Brasília: Liber libro, p. 209-228, 2012.
FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação básica e ação normativa federal. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 663-689, 2004.
GATTI, B. A. Desenvolvimento de projeto de avaliação do sistema educacional no Estado de São Paulo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 13, p. 19-26, 1996.
GIMENES, N.; SILVA, V. G.; PRÍNCIPE, Lisandra M.; LOUZANO, Paula; MORICONI, Gabriela M. Além da Prova Brasil: Investimento em sistemas próprios de Avaliação Externa. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 12-32, abr./ago. 2013.
HORTA NETO, J. L. Um olhar retrospectivo sobre a avaliação externa no Brasil: das primeiras medições em educação até o SAEB de 2005. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 42, n. 5., p. 1-14, 2007.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio
Teixeira. Sistema de Avaliação da educação Básica – Edição 2017. Projeto básico, v. 6. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2017/documentos/projeto_basico_SAEB_2017_V6.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
MARTINS, Ângela Maria. Autonomia e descentralização: a (ex)tensão do tema na agenda das políticas educacionais recentes. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 1, p. 269-296, 2002.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru/SP, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.
NOVAES, G. T. F.; TAVARES, M. R.; GIMENES, N. A. Modelos em avaliação: testes em larga escala. Revista Escola Pública, São Paulo, v. especial, p. 60-75, 2011.
OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. About PISA. Disponível em: http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/. Acesso em: dez. 2017.
OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Brasil no PISA 2015: análise e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.
PAVIANI, J. Conhecimento científico e ensino: ensaios de epistemologia prática. Caxias do Sul: Educs, 2006.
SILVA JUNIOR, C. A. Avaliação de larga escala e organização do trabalho na escola. In: WERLE, Flávia Obino Corrêa. Avaliação em larga escala: questões polêmicas. Brasília: Liber Livro, 2012.
SOUSA, Clarilza Prado de; OLIVEIRA, Tarciso J. de; ROCHA Maria C.; DE SÁ, Ivo Ribeiro; SANTOS, Solange M. dos; ANDRADE SILVA, Simone de O.; SUGAHARA, Leila Y.; ALVES, Karina; STANICH, Biasoli; TAVARES, Antonio V. Dificuldades recorrentes dos alunos do 5º ano do Ensino Fundamental em Matemática. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 53, p. 198-221, set./dez., 2012.
VIANNA, H. M. Avaliação Educacional: uma perspectiva histórica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n.12, p. 7-24, 1995.
VIANNA, H. M. Fundamentos de um Programa de Avaliação Educacional. Brasília: Liber Livro, 2005.
VIANNA, H. M. As contribuições de Heraldo Vianna para a Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 60, n. especial, dez. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.