Are we looking for consumers or critical producers of knowledge in the English classroom? A teaching-learning experience with high school students at the Federal Institute.
DOI:
https://doi.org/10.35819/linguatec.v3.n2.a3130Palavras-chave:
Ensino da língua inglesa. Ensino médio técnico. Atividades instrucionais.Resumo
This teaching narrative aims at sharing instructional principles and actions during English lessons in two technical high school classes at the Federal Institute of São Paulo (IFSP), understanding the process as an opportunity for classroom practice reflection and not just a set of pedagogical recipes to be followed. The actions reported here are based on Ellis (2008) principles of instructed second language acquisition, being part of a work plan developed for CAPES as a feedback for the CAPES/SETEC/NOVA ongoing education program for English faculty from the federal network, January 2017.
Downloads
Referências
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. 2 ed. White Plains, NY: Longman, 2000.
DÖRNYEI, Zoltán. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press, 2007.
ELLIS, Rod. Principles of Instructed second language acquisition. CAL Digest, 2008. Available at: http://www.actiondyslexia.co.uk/downloads/Principlesofsecondlanguageacquisition.pdf
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Política de ensino de línguas no Brasil: história e reflexões prospectivas. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 143-161.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons CC BY-NC - Uso Não Comercial (NC) .
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).