From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2023v9i1id5727Keywords:
Arithmetic Progression, Mathematics Olympiads, EducationAbstract
The objective of this work is to approach the arithmetic progression (AP) of first and second order in the context of the Mathematical Olympiads. For this, we will develop the main results involving the APs, such as the properties of the ratio, the expressions for the general and generalized terms and the Gauss sum, in order to apply them in the resolution of Olympic questions. In order to complement this training, we explored the content of second-order APs that is not so addressed in Basic Education. The problems were selected from prominent national and international Mathematical Olympiads, such as the Brazilian Mathematical Olympiad (OBM), the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP), the American Mathematics Competitions (AMC) and the International Mathematical Olympiad (IMO). During the solutions of these problems, we tried to emphasize the concept worked in order to highlight the importance of this content in the preparation of teachers and students involved with olympic training.
Downloads
References
AMC. American Mathematics Competitions. Disponível em: https://www.maa.org/math-competitions. Acesso em: 5 dez. 2020.
ARAUJO, Orlando de; MONSORES, Jomar Ferreira. Educação e competição: a OBMEP como fatorde aprimoramento do ensinoda Matemática. Caleidoscópio, Guarulhos, SP, v. 9, n. 1, p. 51-61, 2017. Disponível em: https://ojs.eniac.com.br/index.php/Anais/article/view/484. Acesso em: 2 dez. 2022.
BELLUCK, Pam. Math Puzzles'Oldest Ancestors Took Form on Egyptian Papyrus. The New York Times, 6 dez. 2010. Disponível em: https://www.nytimes.com/2010/12/07/science/07first.html. Acesso em: 25 out. 2021.
BIONDI, Roberta Loboda; VASCONCELLOS, Lígia; MENEZES-FILHO, Naércio Aquino. Avaliando o impacto da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP) no desempenho de matemática nas avaliações educacionais. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ECONOMETRIA, 31., Foz do Iguaçu, PR, 2009. Anais [...]. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Econometria, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 28 dez. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 28 dez. 2022.
CARVALHO, César Augusto Sverberi. O aluno do ensino médio e a criação de uma fórmula para o termo geral da progressão aritmética. 2008. 254 f. Orientadora: Silvia Dias Alcântara Machado. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/11321. Acesso em: 2 dez. 2022.
DIÓGENES, Rafael Jorge Pontes; LIMA, Erika Joyce Silva. Progressões Aritméticas de Ordem Superior e Recorrências Lineares. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 1, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2020v6i1id3700.
IMO. International Mathematical Olympiad. Problems. Disponível em: http://www.imo-official.org/problems.aspx. Acesso em: 17 nov. 2020.
LEITE, Angelita de Souza; ARAUJO, Maria Cristina Souza de. Resolução de problemas X metodologia de ensino: como
trabalhar matemática a partir da resolução de problemas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais [...]. São Paulo: SBEM, 2010.
LIMA, Valéria Scomparim de; SILVA, Acácio Reis da; CÔA, Alexandre; CARRARA, Ariane; FURLAN, Carla Roberta; GRANDINO, Edi Francisco; ASSARICE, Fernando Spessotto; ALONSO, Gilson A. Saldibas; TAVARES, Márcia Cristina; NATAL, Nathália Garcia; PIMENTA, Patrícia Gomes; RIZZO, Paulo Rogério. Progressões Aritméticas e Geométricas: história, conceitos e aplicações. Intellectus Revista Acadêmica Digital, Jaguariúna, SP, v. 2, p. 34-68, jan.-jul. 2004. Disponível em: http://www.revistaintellectus.com.br/artigos/2.12.pdf. Acesso em: 4 dez. 2022.
MAROSKI, Marcelo Wachter. Termo geral de uma progressão aritmética de k-ésima ordem. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 3, n. 2, p. 116-123, 2017. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2017v3i2id2410.
MATOS, Jair da Silva. Aritmética e Aplicações. Orientador: Nilomar Vieira de Oliveira. 2017. 59 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2017. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6123. Acesso em: 2 dez. 2022.
OBM. Olimpíada Brasileira de Matemática. Provas e Gabaritos. Disponível em: https://www.obm.org.br/como-se-preparar/provas-e-gabaritos. Acesso em: 17 nov. 2020.
OBMEP. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. Banco de Questões. Disponível em: http://www.obmep.org.br/banco.htm. Acesso em: 25 nov. 2020.
OBMEP. Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. Portal da OBMEP: Módulos de Ensino. Disponível em: https://portaldaobmep.impa.br. Acesso em: 20 nov. 2020.
OME. Olimpiada Matemática Española. Problemas propuestos y resultados. Disponível em: http://www.olimpiadamatematica.es/platea.pntic.mec.es/_csanchez/olimprab.htm. Acesso em: 5 dez. 2020.
POTI. Polos Olímpicos de Treinamento Intensivo. Recorrências. Disponível em: https://poti.impa.br/index.php/modulo/ver?modulo=21. Acesso em: 18 nov. 2020.
SILVA, Bruno Thiago da. Indução matemática: discussão teórica e uma proposta de ensino. Orientador: Marcelo Gomes Pereira. 2015. 98f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/19744. Acesso em: 4 dez. 2022.
SOUZA, Douglas Nobre; AMARO, Diana Terezinha. Impactos do treinamento olímpico matemático a alunos da educação básica: um relato de experiência. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO, 5., MOSTRA DE ARTE E CULTURA, 4., 2017, Cubatão, SP. Anais [...]. Cubatão: IFSP, 2017. Disponível em: http://ocs.ifsp.edu.br/index.php/vi-conemac/ivconemac/paper/viewFile/3425/594. Acesso em: 28 dez. 2022.
THINKIIT. Pre-Foundation. Class 10. Arithmetic Progression. Disponível em: https://www.thinkiit.in/ntse-and-olympiad-question-bank/english/class-10/mathematics/all/arithmetic-progression. Acesso em: 9 set. 2021.
VARGAS, Claudia Vieira de. O ensino e a aprendizagem da progressão aritmética através da resolução de problemas. Orientadora: Fabiane Cristina Hopner Noguti. 2019. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/18987. Acesso em: 28 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.