An overview of problem solving in the view of Brazilian researchers Onuchic and Allevato
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2021v7iespecialid5489Keywords:
Mathematics Education, teaching-learning-assessment, Problem solvingAbstract
Problem solving methodology has occupied a prominent place in the research of educators in Brazil and around the world. In recent years, there has been significant increase of research and debate on this topic, with consensus among researchers about its importance in Mathematics Education, regarding the prospects of changes in the teaching and learning process. Thus, the aim of this paper is to present problem solving as a Methodology of Teaching-Learning-Assessment of Mathematics from the understanding of Brazilian researchers Lourdes de la Rosa Onuchic and Norma Suely Gomes Allevato. Therefore, it is a qualitative and bibliographical research, which presents literature review on problem solving. For the study, we analyzed materials written by the authors, which was published in books, periodicals and conference proceedings, with the purpose of understanding and explaining the vision defended by them, which is the Teaching-Learning-Assessment of Mathematics through Problem Solving. The descriptive analytic study developed shows that the most frequent teaching practice in mathematics teaching has traditionally been the one in which the teacher presents the content orally, starting with definitions and examples, followed by learning exercises. According to the researchers' understanding, this way of teaching Mathematics does not lead the student to construct knowledge in the way that the curricular documents recommend and that is currently expected for the education of students. They suggest that teachers should take into account the place students are, that is, that they should use their previous knowledge. Furthermore, the development of skills and the construction of new knowledge, [...].
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. As Conexões Trabalhadas através da Resolução de Problemas na Formação Inicial de Professores de Matemática. REnCiMa: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 1-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i2.2334.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (org). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. O Ensino de Números Reais e Proporcionalidade através da Resolução de Problemas. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2007, Santiago de Querétaro, México. Anais [...]. Santiago de Querétaro: Centenaria y Benemérita Escuela Normal del Estado de Querétaro Andrés Balvanera, 2007. p. 1-12.
BRASIL, Luís Alberto S. Estudo Dirigido de Matemática no Ginásio. São Paulo: Fundo de Cultura, 1964.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais – Matemática 1º e 2º ciclos: Matemática. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 1999.
CAI, Jinfa; HWANG, Stephen. Learning to teach through mathematical problem posing: Theoretical considerations, methodology, and directions for future research. International Journal of Educational Research, [s. l.], v. 102, p. 101391, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.01.001.
COSTA, Manoel dos Santos; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. A formação inicial de futuros professores de matemática sob a perspectiva da resolução de problemas. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, Cascavel, v. 3, n. 1, p. 40-65, 6 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.1.21905.
COSTA, Manoel dos Santos; ALLEVATO, Norma. Suely. Gomes. Avaliação: um processo integrado ao ensino e à aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. Acta Scientiae: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, v. 17, n. 2, p. 294-310, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1097. Acesso em: 27 dez. 2021.
COSTA, Manoel dos Santos; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NUNES, Célia Barros. Trabalhando números e operações com alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental sob a ótica da Resolução de Problemas. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 8, n. 23, p. 230-252, 20 set. 2017. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v8i23.1557.
COSTA, Manoel dos Santos. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Proporcionalidade através da resolução de problemas: uma experiência na formação inicial de (futuros) professores de matemática. Orientadora: Norma Suely Gomes Allevato. 2012. 292 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2012.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. São Paulo: Editora Ática, 1989.
ECHEVERRÍA, María del Puy Pérez. Aprender a Resolver Problemas e Resolver Problemas para Aprender. In: POZO, J. I. (org.). A Solução de Problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. revisada. Campinas: Autores Associados, 2012.
HATFIELD, Larry L. Heuristical emphasis in the instrution of mathematical problem solving: Rationales and research. In: HATFIELD, L. L.; BRADBARD, D. A. (org.). Mathematical Problem Solving: papers from a research workshop. Colombus: Eric, 1978.
HEMBREE, Ray; MARSH, Harold. Problem solving in early childhood: building foundations. In: JENSEN, R. J. (org.). Research ideas for the classroom: Early Childhood Mathematics. New York: Macmillan Pub Co, 1993, p. 151-170.
KILPATRICK, Jeremy. Reformulando: abordando a resolução de problemas matemáticos como investigação. In: ONUCHIC, L. R., LEAL JUNIOR, L. C., PRIONEL, M. (org.). Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 163-187.
MORAIS, Rosilda dos Santos; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma Abordagem Histórica da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (org). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2014. p. 17-34.
NCTM. National Council of Teacher of Mathematics. An agenda for action: Recommedations for school mathematics for the 1980s. Reston: NCTM, 1980. Disponível em: http://www.nctm.org/standards/content.aspx?id=17278. Acesso em: 25 maio 2021.
NCTM. National Council of Teacher of Mathematics. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM, 2000.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem de Matemática através de Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 213-231.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Formação de Professores: Mudanças Urgentes na Licenciatura em Matemática. In: FROTA, M. C. R.; NASSER, L. (org.). Educação Matemática no Ensino Superior: pesquisas e debates. Recife: SBEM, 2009, p. 169-187.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 27 dez. 2021.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução e adaptação de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
SCHROEDER, Thomas L.; LESTER, Franklin. K. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R.; SCHULTE, A. P. (org.). New Directions for Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989. p. 31-42.
THOMPSON, Alba Gonzalez. Learning to Teach Mathematical Problem Solving: Changes in Teachers’ Conceptions and Beliefs. In: CHARLES, R. I.; SILVER, E. A. (org.). The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving. Virginia: Laurence Erlbaum Associates, 1989.
VALE, Isabel. Resolução de problema um tema em contínua discussão: vantagens das resoluções visuais. In: ONUCHIC, L. R., LEAL JUNIOR, L. C., PRIONEL, M. (org.). Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 131-162.
VAN DE WALLE, John A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução de Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.