Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach

Authors

  • Lucas Siviero Sibemberg Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Matemática Aplicada, Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3347-5064
  • Márcia Rodrigues Notare Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2897-8348

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2022v8i1id5241

Keywords:

Spatial Visualization, Space Skills, Dynamic Geometry, Digital Technology, Spatial Geometry

Abstract

The present work aims to analyze how the dynamic software GeoGebra 3D can enhance the understanding of orthogonal projection in High School through activities inspired by National High School Exam (ENEM). The collected data were analyzed under the studies of Gutiérrez (1996) involving spatial visualization, spatial skills and dynamic geometry. The results show that GeoGebra contributed to the development of spatial skills of some students and, mainly, to the construction of situations in which orthogonal projection is requested. Studies have also revealed the importance of students exploring dynamic constructions with orthogonal projection before venturing to build them. Dynamic Geometry was important for students to verify the non-trivial hypotheses they appear to be.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Siviero Sibemberg, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Programa de Pós-Graduação em Matemática Aplicada, Porto Alegre, RS, Brasil

Márcia Rodrigues Notare, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Instituto de Matemática, Porto Alegre, RS, Brasil

References

BRASIL. Ministério da Educação. ENEM – Exame Nacional do Ensino Médio. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2012. Disponível em: https://enem.inep.gov.br. Acesso em: 29 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. ENEM – Exame Nacional do Ensino Médio. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2013. Disponível em: https://enem.inep.gov.br/. Acesso em: 29 ago. 2020.

ESCRIVÀ, M. T.; JAIME, A.; GUTIÉRREZ, A. Uso de software 3D para el desarrollo de habilidades de visualización en Educación Primaria. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, v. 7, n. 1, p. 42-62, 2018. Disponível em: https://www.uv.es/angel.gutierrez/archivos1/textospdf/EscJaiGut18.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.

GUTIÉRREZ, A. Visualization in 3-Dimensional Geometry: In Search of a Framework. In: PUIG, L.; GUTIÉRREZ, A. (eds.). CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 20. Anais […]. Valencia: Universidad de Valencia, 1996. p. 3-19. Disponível em:

https://www.uv.es/angel.gutierrez/marcotex.html. Acesso em: 26 jun. 2019.

HOELSCHER, R. P.; SPRINGER, C. H.; DOBROVOLNY, J. S. Expressão Gráfica de Desenho Técnico. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

LEMMERTZ, A. S. Visualização espacial via exploração de objetos tridimensionais. Orientador: Marcus Vinícius de Azevedo Basso. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

NOTARE, M. R.; BASSO, M. V. A. Geometria Dinâmica 3D: novas perspectivas para o pensamento espacial. Renote: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.70683.

PRESMEG, N. C. Visualization in high school mathematics. For the Learning of Mathematics, v. 6, n. 3, p. 42-46, 1986. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40247826. Acesso em: 26 jun. 2019.

SANTOS, J. J. A.; MOITA, F. M. G. S. C. Objetos de Aprendizagem e o Ensino de Matemática análise de sua importância na aprendizagem de conceitos de probabilidade. 2016. Disponível em: http://www.pucrs.br/ciencias/viali/tic_literatura/artigos/objetos/comunica13.pdf. Acesso em: 26 jun. 2019.

SIBEMBERG, L. S. GeoGebra 3D no Ensino Médio: Uma possibilidade para a aprendizagem de projeção ortogonal. Orientadora: Márcia Rodrigues Notare. 2019. 142 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/212899. Acesso em: 29 ago. 2020.

SONZA, A. P.; LEIVAS, J. C. P. Explorando a Geometria Fractal no Ensino Médio por meio de uma Oficina Pedagógica. Thema, Pelotas, v. 15, n. 4, 2018. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.1549-1561.1122.

Published

2022-06-30

How to Cite

SIBEMBERG, L. S.; NOTARE, M. R. Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 8, n. 1, p. e2005, 2022. DOI: 10.35819/remat2022v8i1id5241. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education