Cryptography as a motivation for mathematical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2023v9i1id5890

Keywords:

Cryptography, Math, Function

Abstract

Cryptography is present in everyday life and constitutes an essential tool to provide security and confidentiality in the transmission and deposit of information, based on knowledge and mathematical procedures. Thus, it is considered that it is a theme with the power to contextualize the teaching and learning process and to awaken students' interest in learning mathematical content. Thus, this work aims to present the use of cryptography as a tool to motivate the learning of the concept of function. The research, with a qualitative approach, was developed with 9th grade students from a municipal public school. Data were collected through questionnaires, observation and analysis of activities carried out by students. The use of the Inverted Classroom as a teaching methodology, added to the selected digital resources, contributed to the students' motivation to carry out the activities, presenting their understanding of the concept of function. Thus, it is expected that the results achieved can serve as a stimulus for more contextualized and meaningful teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Documento Curricular Referencial da Bahia para a Educação Infantil e Ensino Fundamental. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 22 abr. 2020.

CARVALHO, L. R. O uso de elementos da criptografia como estímulo matemático na sala de aula. Orientadora: Erika Capelato. 2016. 78 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Estadual Paulista, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/138879. Acesso em: 23 fev. 2023.

CIMINO, A. A História da Quebra dos Códigos Secretos: Dos Antigos Códigos Secretos à Criptografia Quântica. São Paulo, SP: Makron Books do Brasil, 2018.

COSTA, C. J. da; FIGUEIREDO, L. M. Introdução à criptografia. v. 1. Rio de Janeiro: UFF/CEP-EB, 2010. Disponível em: https://canal.cecierj.edu.br/recurso/4687. Acesso em: 31 jul. 2020.

FÁBRICA DE NOOBS. Criptografia-Criptografia RSA. YouTube, 18 mar. 2016. Disponível em: youtu.be/GAR1Ur_2IGk. Acesso em: 20 fev. 2022.

FRANÇA, W. B. de A. A utilização da criptografia para uma aprendizagem contextualizada e significativa. Orientador: Rui Seimetz. 2014. 63 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Exatas, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16864. Acesso em: 29 dez. 2022.

GANASSOLI, A. P.; SCHANKOSKI, F. R. Criptografia e matemática. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MATEMÁTICA-PRÓ Ana Lourdes. Criptografia: História e Fundamentos. YouTube, 12 set. 2021. Disponível em: https://youtu.be/V2V9v089eng. Acesso em: 20 fev. 2022.

MATEMÁTICA-PRÓ Ana Lourdes. Função e Criptografia. YouTube, 13 set. 2021. Disponível em: https://youtu.be/cI08HSYIzwM. Acesso em: 20 fev. 2022.

MITANI, Massaki; SATO, Shinichi. The Manga Guide to Cryptography. Tradução: DUMAS, Raechel; SHIBATA, Assumi. San Francisco: No Starch Press, 2018.

MOURA, M. de O. A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental. Orientadora: Keidna Cristiane Oliveira Souza. 2019. 92f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br/handle/11612/1373. Acesso em: 21 fev. 2023.

RODRIGUES, J. de M. Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental. Orientador: Pedro Luiz Aparecido Malagutti. 2013. 34 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5947. Acesso em: 29 dez. 2022.

SANT'ANA, G. Proposta metodológica na pós-graduação com o uso da sala de aula invertida. textit{In: SANTOS, P. V. (Ed.). Metodologias ativas: modismo ou inovação? Quirinópolis, GO: Editora IGM, 2021.

SANTOS, J. L. dos. A arte de cifrar, criptografar, esconder e salvaguardar como fontes motivadoras para atividades de matemática básica. 2013. 81 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal da Bahia, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22928. Acesso em: 30 dez. 2022.

SANTOS, S. M. da S. Aprendizagem das funções polinomiais do 1º e 2º grau mediada pelo jogo - Trilha Matemática Criptografada: uma abordagem sob a perspectiva Vygotskyana. Orientadora: Zenaide de Fátima Dante Correia Rocha. 2019. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2019. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4562. Acesso em: 21 fev. 2023.

SANTOS, D. S. dos. Uso da criptografia como motivação para o ensino básico de matemática. Orientador: Éder Mateus de Souza. 2015. 58 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matem ?atica em Rede Nacional) - Universidade Federal de Sergipe, 2015. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/6484. Acesso em: 23 fev. 2023.

Silva, Ana Lourdes Moreno Rodrigues Silva. A criptografia como estímulo à aprendizagem Matemática. Orientador: Fernando dos Santos Silva. 2021. 168 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade do Sudoeste da Bahia, 2021. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/profmat/wp-content/uploads/2022/02/Dissertacao_Ana_Lourdes_Moreno_Rodrigues_Silva.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

SILVA, Ana Lourdes Moreno Rodrigues. Encontre a combinação: criptografia e função. Wordwall. Disponível em: https://wordwall.net/play/21138/567/227. Acesso em: 20 fev. 2022.

SILVA, Ana Lourdes Moreno Rodrigues. Perseguição do labirinto: jogando com a história da criptografia. Wordwall. Disponível em: https://wordwall.net/play/21137/642/225. Acesso em: 20 fev. 2022.

SINGH, S. O livro dos códigos. Rio de Janeiro: Record, 2020.

TODA A MATEMÁTICA. Criptografia RSA. YouTube, 10 nov. 2015. Disponível em: youtu.be/3jR62Mew8X4. Acesso em: 20 fev. 2022.

Published

2023-02-23

Issue

Section

Mathematics Education

How to Cite

SILVA, Ana Lourdes Moreno Rodrigues; PEROVANO, Ana Paula; SILVA, Fernando dos Santos. Cryptography as a motivation for mathematical learning. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 9, n. 1, p. e2002, 2023. DOI: 10.35819/remat2023v9i1id5890. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5890.. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1-10 of 271

You may also start an advanced similarity search for this article.