Cryptography as a motivation for mathematical learning
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2023v9i1id5890Keywords:
Cryptography, Math, FunctionAbstract
Cryptography is present in everyday life and constitutes an essential tool to provide security and confidentiality in the transmission and deposit of information, based on knowledge and mathematical procedures. Thus, it is considered that it is a theme with the power to contextualize the teaching and learning process and to awaken students' interest in learning mathematical content. Thus, this work aims to present the use of cryptography as a tool to motivate the learning of the concept of function. The research, with a qualitative approach, was developed with 9th grade students from a municipal public school. Data were collected through questionnaires, observation and analysis of activities carried out by students. The use of the Inverted Classroom as a teaching methodology, added to the selected digital resources, contributed to the students' motivation to carry out the activities, presenting their understanding of the concept of function. Thus, it is expected that the results achieved can serve as a stimulus for more contextualized and meaningful teaching practices.
Downloads
References
BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Documento Curricular Referencial da Bahia para a Educação Infantil e Ensino Fundamental. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 22 abr. 2020.
CARVALHO, L. R. O uso de elementos da criptografia como estímulo matemático na sala de aula. Orientadora: Erika Capelato. 2016. 78 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Estadual Paulista, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/138879. Acesso em: 23 fev. 2023.
CIMINO, A. A História da Quebra dos Códigos Secretos: Dos Antigos Códigos Secretos à Criptografia Quântica. São Paulo, SP: Makron Books do Brasil, 2018.
COSTA, C. J. da; FIGUEIREDO, L. M. Introdução à criptografia. v. 1. Rio de Janeiro: UFF/CEP-EB, 2010. Disponível em: https://canal.cecierj.edu.br/recurso/4687. Acesso em: 31 jul. 2020.
FÁBRICA DE NOOBS. Criptografia-Criptografia RSA. YouTube, 18 mar. 2016. Disponível em: youtu.be/GAR1Ur_2IGk. Acesso em: 20 fev. 2022.
FRANÇA, W. B. de A. A utilização da criptografia para uma aprendizagem contextualizada e significativa. Orientador: Rui Seimetz. 2014. 63 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Exatas, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16864. Acesso em: 29 dez. 2022.
GANASSOLI, A. P.; SCHANKOSKI, F. R. Criptografia e matemática. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MATEMÁTICA-PRÓ Ana Lourdes. Criptografia: História e Fundamentos. YouTube, 12 set. 2021. Disponível em: https://youtu.be/V2V9v089eng. Acesso em: 20 fev. 2022.
MATEMÁTICA-PRÓ Ana Lourdes. Função e Criptografia. YouTube, 13 set. 2021. Disponível em: https://youtu.be/cI08HSYIzwM. Acesso em: 20 fev. 2022.
MITANI, Massaki; SATO, Shinichi. The Manga Guide to Cryptography. Tradução: DUMAS, Raechel; SHIBATA, Assumi. San Francisco: No Starch Press, 2018.
MOURA, M. de O. A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental. Orientadora: Keidna Cristiane Oliveira Souza. 2019. 92f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br/handle/11612/1373. Acesso em: 21 fev. 2023.
RODRIGUES, J. de M. Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental. Orientador: Pedro Luiz Aparecido Malagutti. 2013. 34 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5947. Acesso em: 29 dez. 2022.
SANT'ANA, G. Proposta metodológica na pós-graduação com o uso da sala de aula invertida. textit{In: SANTOS, P. V. (Ed.). Metodologias ativas: modismo ou inovação? Quirinópolis, GO: Editora IGM, 2021.
SANTOS, J. L. dos. A arte de cifrar, criptografar, esconder e salvaguardar como fontes motivadoras para atividades de matemática básica. 2013. 81 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal da Bahia, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22928. Acesso em: 30 dez. 2022.
SANTOS, S. M. da S. Aprendizagem das funções polinomiais do 1º e 2º grau mediada pelo jogo - Trilha Matemática Criptografada: uma abordagem sob a perspectiva Vygotskyana. Orientadora: Zenaide de Fátima Dante Correia Rocha. 2019. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2019. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4562. Acesso em: 21 fev. 2023.
SANTOS, D. S. dos. Uso da criptografia como motivação para o ensino básico de matemática. Orientador: Éder Mateus de Souza. 2015. 58 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matem ?atica em Rede Nacional) - Universidade Federal de Sergipe, 2015. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/6484. Acesso em: 23 fev. 2023.
Silva, Ana Lourdes Moreno Rodrigues Silva. A criptografia como estímulo à aprendizagem Matemática. Orientador: Fernando dos Santos Silva. 2021. 168 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade do Sudoeste da Bahia, 2021. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/profmat/wp-content/uploads/2022/02/Dissertacao_Ana_Lourdes_Moreno_Rodrigues_Silva.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.
SILVA, Ana Lourdes Moreno Rodrigues. Encontre a combinação: criptografia e função. Wordwall. Disponível em: https://wordwall.net/play/21138/567/227. Acesso em: 20 fev. 2022.
SILVA, Ana Lourdes Moreno Rodrigues. Perseguição do labirinto: jogando com a história da criptografia. Wordwall. Disponível em: https://wordwall.net/play/21137/642/225. Acesso em: 20 fev. 2022.
SINGH, S. O livro dos códigos. Rio de Janeiro: Record, 2020.
TODA A MATEMÁTICA. Criptografia RSA. YouTube, 10 nov. 2015. Disponível em: youtu.be/3jR62Mew8X4. Acesso em: 20 fev. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.