Teaching-learning of Mathematics via Problem Solving: analysis of the problem solving process of undergraduates in initial formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7iespecialid5490

Keywords:

problem as a starting point, problems solution, difficulties

Abstract

This work aims to analyze the Problem Solving process of undergraduates in initial formation in the formative context of Teaching-Learning of Mathematics via Problem Solving (EAMvRP). Therefore, we dealt with the EAMvRP approach with 18 graduates from a public university in northern Paraná. The classes were recorded and transcribed and, together with the resolutions made by the undergraduates, they were qualitatively analyzed in a descriptive way. The analysis proceeded through a synthesis of the steps of Problem Solving in Proença (2018). The main results reveal that in the representation stage, properly understanding the semantic, linguistic and schematic knowledge favors the identification of information superfluous to the problem. We noticed that in the planning stage, the use of mathematical symbology collaborated to justify the resolution of the groups. In the execution stage, all groups had a visual-pictorial type of mind when they used drawings to develop their resolutions. Finally, in the last step – monitoring –, we identified that only one of the four resolutions that were analyzed developed this step satisfactorily, presenting a final answer to the problem. Thus, we can conclude that when developing the EAMvRP taking into account the steps of resolution of Proença (2018), the process becomes much richer, more interesting, collaborates in the identification of possible difficulties for students and, consequently, favors the development of a fruitful teaching of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Otavio Rodrigues Mendes, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil

Ana Lucia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil

João Alessandro da Luz, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil

References

ARAUJO, Natália Keli Santos. Análise das dificuldades na resolução de problemas matemáticos por alunos do 5º ano do ensino fundamental. Orientadora: Veleida Anahi da Silva. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/5174. Acesso em: 27 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º Ciclos. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRITO, M. R. F. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. In: BRITO, M. R. F. (org.). Solução de Problemas e a Matemática escolar. Campinas: Alínea, 2006.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KRUTETSKII, V. A. The psychology of mathematical abilities in schoolchidren. Tradução de João Teller, do russo para o inglês. Chicago: University of Chicago Press, 1976.

LUZ, J. A. da; PROENÇA, M. C. Resolução de Problemas de Geometria Espacial: Análise das dificuldades de alunos do ensino médio em questões do ENEM 2018. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 15., 2019, Londrina. Anais [...]. Londrina: SBEMPR, 2019. p. 1-12. Disponível em: http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XV_EPREM/paper/viewFile/1016/904. Acesso em: 27 dez. 2021.

MATSUDA, F. F. S. Um ensino de equação do 1º grau com uma incógnita via resolução de problemas. Orientador: Marcelo Carlos de Proença. 2017. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, 2017. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4499. Acesso em: 27 dez. 2021.

MAYER, R. E. Implications of cognitive psychology for instruction in mathematical problem solving. In: SILVER, E. A. (ed.). Teaching and learning mathematical problem solving: multiple research perspectives. Hillsdale: LEA, 1985.

MENDES, L. O. R.; AFONSO, E. J. M.; PROENÇA, M. C. Análise da compreensão de licenciandos em Matemática sobre o ensino via Resolução de Problemas. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, e202011, p. 1-23, 9 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.24116/emd.e202011.

MENDES, L. O. R.; PEREIRA, A. L.; PROENÇA, M. C. O que dizem as pesquisas sobre a Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática: um olhar sobre as fragilidades metodológicas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 22, n. 2, 27 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p721-750.

MENDES, L. O. R.; PROENÇA, M. C. O ensino de matemática via Resolução de Problemas na formação inicial de professores. Revista de Educação Matemática, Guarulhos, v. 17, p. e020014, 1 maio 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/255. Acesso em: 27 dez. 2021.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (org). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2014.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema: Mathematics Education Bulletin, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/72994. Acesso em: 27 dez. 2021.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. v. 2. Rio de Janeiro: Interciência, 1994. p. 12.

PROENÇA, M. C. Generalização de padrões algébricos no ensino via Resolução de Problemas: compreensão de licenciandos em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 21, n. 3, p. 419-437, 20 dez. 2019a. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p419-437.

PROENÇA, M. C. Resolução de problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: Eduem, 2018.

PROENÇA, M. C. Uma Proposta de Ensino-Aprendizagem das Operações Aritméticas com Frações via Resolução de Problemas. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 63, p. 5-17, 21 out. 2019b. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1632. Acesso em: 27 dez. 2021.

SOUSA, A. C.; PROENÇA, M. C. Uma proposta de ensino de equação de 1.º grau com uma incógnita via Resolução de Problemas. Revista Prática Docente, Confresa, v. 4, n. 2, p. 431-451, 2019. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p431-451.id511.

STEFANI, Amanda; PROENÇA, Marcelo Carlos de. Análise das dificuldades de alunos dos anos finais do ensino fundamental na Resolução de Problemas de perímetro e área. Revista Paranaense de Educação Matemática, Mourão, v. 8, n. 16, p. 97-118, 2019. Disponível em: http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/606. Acesso em: 27 dez. 2021.

STERNBERG, Robert J. Psicologia cognitiva. [S. l.]: Piccin, 2000.

WALLAS, G. The art of thought. New York: Harcourt-Brace, 1926.

Published

2021-12-28

How to Cite

MENDES, L. O. R.; PROENÇA, M. C. de; PEREIRA, A. L.; LUZ, J. A. da. Teaching-learning of Mathematics via Problem Solving: analysis of the problem solving process of undergraduates in initial formation. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. especial, p. e4007, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7iespecialid5490. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5490. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Resolução de Problemas na Educação Matemática