Experimentation as a didactic resource in the study of a proportional relationship between quantities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i2id5085

Keywords:

Algebra, experimentation, algebraic thinking, proportionality, proportional reasoning

Abstract

The learning difficulties in the study of algebraic content indicate the need for methodologies that allow a more active involvement of students in classes and a greater connection of the topics covered with real situations. In this context, a qualitative study of an educational intervention was developed with the objective of analyzing the contributions of the use of experimentation in the process of teaching and learning of a proportional relationship between quantities. The theoretical framework explored included algebraic thinking, proportional reasoning and classroom experimentation. Thus, a didactic sequence was planned, starting with the realization of four experiments – whose materials, procedures and objectives were thought and elaborated by the authors themselves. In addition, a list of exercises and two investigative proposals were formulated to be done in groups in order to verify the understanding of the subject addressed and to stimulate the use and development of algebraic thinking and proportional reasoning. The application of the aforementioned proposal took place for two classes of seventh grade of elementary school from a public educational institution that came together to participate in the class. With the results obtained, it was noticed that the experiments carried out aroused the students’ interest and helped in the understanding of the relationships between quantities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leomario Ribeiro Maciel da Silva, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil

Romario de Azeredo Gomes, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil

Gabriel Oliveira Marinho, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil

Lívia Azelman de Faria Abreu, Instituto Federal Fluminense (IFF), Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil

References

ARAÚJO, M. S. T. de; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, jun. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v25n2/a07v25n2.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CARVALHO, A. M. P. de; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. de. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2005.

DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F. de; DANIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, p. 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 19 jun. 2021.

GARCEZ, T. I. G. M. O raciocínio proporcional no quadro do pensamento algébrico: uma experiência de ensino no 6º ano. Orientadora: Hélia Margarida Pintão de Oliveira. 2016. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/23425/1/ulfpie047769_tm.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

LORENZATO, S. Para aprender Matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.

MOREIRA, M. A. ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, Santa Cruz de Tenerife, n. 25, p. 29-56, mar. 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 1 abr. 2021.

OLIVEIRA, J. R. S. de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de Ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 12, n. 1, p. 139-153, jan./jun. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/31. Acesso em: 1 abr. 2021.

PEREIRA, C. A. Dificuldades do ensino da Álgebra no Ensino Fundamental: algumas considerações. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, Medianeira, v. 8, n. 17, p. 01-15, 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/view/5047/pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

PONTE, J. P. Números e Álgebra no currículo escolar. In: VALE, I.; PIMENTEL, T.; BARBOSA, A.; FONSECA, L.; SANTOS, L.; CANAVARRO, P. (org.). Números e Álgebra na aprendizagem da Matemática e na formação de professores. 1. ed. Lisboa: SEM-SPCE, 2006. p. 5-27. Disponível em: http://spiem.pt/DOCS/ATAS_ENCONTROS/atas_EIEM_2005.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

PONTE, J. P. da; SILVESTRE, A. I.; GARCIA, C.; COSTA, S. O desenvolvimento do conceito de proporcionalidade direta pela exploração de regularidades. Lisboa: APM, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3w1UHTR. Acesso em: 19 jun. 2021.

ROCHA, E. A. R.; SANT’ANA, C. C. Dificuldades no ensino e aprendizagem de Aritmética e Álgebra nas escolas públicas. In: SEMANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA UESB, 3., 2011, Vitória da Conquista. Anais [...]. Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2011. Disponível em: http://www2.uesb.br/cursos/matematica/matematicavca/wp-content/uploads/DIFICULDADES-NO-ENSINO-E-APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009. p. 31-42.

SILVESTRE, A. I. O desenvolvimento do raciocínio proporcional: percursos de aprendizagem de alunos do 6º ano de escolaridade. Orientador: João Pedro Mendes da Ponte. 2012. 392 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2012. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/7533/1/ulsd063337_td_Ana_Silvestre.pdf. Acesso em: 1 abr. 2021.

SILVESTRE, A. I.; PONTE, J. P. Proporcionalidade directa no 6º ano de escolaridade: uma abordagem exploratória. Interacções, Lisboa, n. 20, p. 70-97, 2012. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6556/1/12-Silvestre-Ponte%20INTERACCOES.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

SILVESTRE, A. I.; PONTE, J. P. Una experiencia de enseñanza dirigida al desarrollo del razonamiento proporcional. Educación y Pedagogía, Medellín, v. 23, n. 59, p. 137-158, enero/abr., 2011. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4220/1/11-Silvestre-Ponte%20(Colombia).pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

SILVESTRE, A.; PONTE, J. P. Ser ou não ser uma relação proporcional. In: Actas do XX Seminário de Investigação em Educação. Viana do Castelo: APM, 2009. 1 CD-ROM.

VELOSO, D. S.; FERREIRA, A. C. Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da Álgebra. Revista da Educação Matemática da UFOP, Ouro Preto, v. 1, p. 59-65, 2011. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/1292. Acesso em: 1 abr. 2021.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2021-08-10

How to Cite

SILVA, L. R. M. da; GOMES, R. de A.; MARINHO, G. O.; ABREU, L. A. de F. Experimentation as a didactic resource in the study of a proportional relationship between quantities. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 2, p. e2002, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i2id5085. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5085. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education