Conceptions and practices of teachers of the municipality of Moju/Pará regarding the teaching of geometry and geometric constructions
DOI:
https://doi.org/10.35819/remat2022v8i1id4987Keywords:
Geometry, Geometric Constructions, Mathematics TeachingAbstract
The teaching of geometry is marked by the direct influence of a historical context of devaluation of the area, which even today affects the sets of methodological practices and, consequently, the teaching and learning processes. Given this reality, this research seeks to understand the conceptions and practices of mathematics teachers related to geometry and to working with teaching methodologies linked to the context of geometric constructions. For that, a bibliographical research was carried out, supported by studies such as those by Perez (1991), Pavanello (1993), Lorenzato (1995), Gazire (2000) and Fonseca et al. (2001), for example, and a field research, with the voluntary participation of six mathematics teachers from the final years of elementary school, working in the municipality of Moju/Pará. Data were collected during the second half of 2019, with interviews and application of semi-open questionnaires, involving issues related to the teaching of geometry, the adoption of teaching methodologies and the use of geometric constructions. The study demonstrates that geometric constructions are not fully explored in the teaching of geometry, although there is an initial planning that indicates the construction of basic geometric shapes, they are sometimes omitted due to time or priority teaching of other contents such as arithmetic, for example, considered more important by the researched teachers, in the context of the curriculum that must be effectively followed in the classroom.
Downloads
References
ANDRADE, J. A; NACARATO, A. M. Tendências didático-pedagógicas no ensino de geometria: um olhar sobre os trabalhos apresentados nos ENEMs. Educação Matemática em Revista, Recife, ano 11, n. 17, p. 61-70, dez. 2004. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1701. Acesso em: 27 jan. 2022.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
COSTA, E. A. S; ROSA, M. Historiando o Desenvolvimento do Desenho Geométrico: das inscrições nas cavernas à contemporaneidade. VIDYA, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 57-69, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/6950. Acesso em: 27 jan. 2022.
DELMANTO, D.; AOKI, E.; SOARES, F.; MANSUTTI, M. A.; ZELMANOVITS, M. C.; FRANCO, M. E. P. B; LONGATO, S. R.; SILVA, S. M. A Prova Brasil na escola. São Paulo: Cenpec; Fundação Tide Setubal, 2007.
FONSECA, M. da C. F. R.; LOPES, M. da P.; BARBOSA, M. das G. G.; GOMES, M. L. M.; DAYRELL, M. M. M. S. S. O ensino de Geometria na Escola Fundamental: Três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
GAZIRE, E. S. O não resgate das geometrias. Orientador: Sergio Lorenzato. 2000. 217 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2000. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252634. Acesso em: 27 jan. 2022.
ITZCOVICH, H. Iniciação ao Estudo Didático da Geometria: das construções às demonstrações. São Paulo: Anglo, 2012.
LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista, Brasília, n. 4, p. 3-13, jan/jul.1995. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1311. Acesso: 27 jan. 2022.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MAZIERO, L. M. Quadriláteros, construções geométricas com o uso da régua e do compasso. Orientador: Saddo Ag Almouloud. 2011. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10877. Acesso: 27 jan. 2022.
MIORIM, M. A. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998.
MIQUELETTO, T. A; GÓES, A. R. T. O ensino de matemática por meio do desenho geométrico: uma proposta de pesquisa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 4., 2017, Curitiba. Anais [...]. [S. l.]: [s. n.]. p. 23507-23516. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25884_12497.pdf. Acesso em: 2 mar. 2022.
NOBRE, R. H.; SOUSA, J. A.; NOBRE, C. S. P. Uso dos laboratórios de informática em escolas do Ensino Médio e Fundamental no interior nordestino. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 68-80, set./dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2015.23.03.68.
PASSOS, C. M. B. Representações, interpretações e prática pedagógica: a geometria na sala de aula. Orientadora: Lucila Diehl Tolaine Fini. 2000. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2000. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253367. Acesso em: 27 jan. 2022.
PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino de Geometria no Brasil: causas e consequências. Revista Zeteliké, Campinas, n. 1 p. 7-17, 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646822. Acesso em: 2 mar. 2022.
PEREZ, G. Pressupostos e reflexões teóricas e metodológicas da pesquisa participante no ensino de Geometrias para as camadas populares. Orientadora: Lucila Schwantes Arouca. 1991. 348 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_7b4285de1b084f25fe9cf80bcd654aba. Acesso em: 27 jan. 2022.
PILETTI, N. História da educação no Brasil. São Paulo: Editora Ática, 2003.
PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
PROENÇA, M. C. Um estudo exploratório sobre a formação conceitual em geometria de alunos do Ensino Médio. Orientador: Nelson Antônio Pirola. 2008. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90947. Acesso em: 27 jan. 2022.
RAYMUNDO, M. F. S. M. Construção de conceitos geométricos: investigando a importância do ensino de desenho geométrico, nos anos finais do Ensino Fundamental. Orientadora: Flávia dos Santos Soares. 2010. 118 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Universidade Severino Sombra, Vassouras, 2010. Disponível em: http://bibliweb.universidadedevassouras.edu.br/pergamum/mobile/resultado_info.php?cod_acervo=54598. Acesso em: 27 jan. 2022.
SANTOS, A. O; OLIVEIRA, G. S. A prática pedagógica em geometria nos primeiros anos do Ensino Fundamental: construindo significados. Revista Valore, Volta Redonda, v. 3, n. 1, p. 388-407, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/85. Acesso em: 2 mar. 2022.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
WAGNER, E. Uma Introdução às Construções Geométricas. Rio de Janeiro: IMPA/OBMEP, 2009. Disponível em: http://www.obmep.org.br/docs/apostila8.pdf. Acessado em: 5 de jan. 2022.
ZUIN, E. S. L. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. Orientadora: Maria Manuela Martins Soares David. 2001. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC-85DGQB/1/zuin_elenice_disserta_nopw.pdf. Acesso em: 27 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
REMAT retains the copyright of published articles, having the right to first publication of the work, mention of first publication in the journal in other published media and distribution of parts or of the work as a whole in order to promote the magazine.
This is an open access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or his institution. Users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search or link the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without requesting prior permission from the magazine or the author. This statement is in accordance with the BOAI definition of open access.