Mathematics as a structuring skill in the pedagogical context, in the experimentation and in the modeling in Physics

Authors

  • Vlademir Fernandes de Oliveira Júnior Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Docente do Curso de Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3921-4108
  • Antônio Marcos Barbosa Júnior Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5504-1729
  • João Lucas Aguiar Chaves Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9480-4709
  • Nícolas Relvas Feitoza Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4271-2033

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i1id4825

Keywords:

Mathematical-Physics, Modeling, Experimentation

Abstract

This article presents a discussion about Mathematics as a structuring skill in Physics. Despite the importance of the subject, the current stage of research studies on the topic is still underdeveloped and has little effect on scientific and academic reality. Thus, the purpose of this study was to analyze Mathematics as a structuring skill in Physics. The intention behind this study was to answer the following question: how to use Mathematics as a structuring skill in the pedagogical context, in experimental Mathematics and in mathematical models in Physics? In order to do that, a bibliographic research was carried out. The results suggested that the dichotomous treatment of mathematical and physical concepts was unnatural, since their interrelation is what grounds the correct formulation of the phenomenon. Furthermore, the effective function of Mathematics as a structuring skill covers its use in the context of pedagogical assumptions, in experimentation and, finally, in the exercise of Mathematical models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vlademir Fernandes de Oliveira Júnior, Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Docente do Curso de Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil

Antônio Marcos Barbosa Júnior, Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil

João Lucas Aguiar Chaves, Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil

Nícolas Relvas Feitoza, Instituto Federal de Educação de Rondônia (IFRO), Campus Porto Velho Calama, Licenciatura em Física, Porto Velho, RO, Brasil

References

BIEMBENGUT, Maria Saller; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

BRONOWSKI, J. Arte e conhecimento, ver, imaginar, criar. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

BUNGE, M. Teoria e realidade. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CAPECCHI, M. C. M.; CARVALHO, A. M. P. Atividades de laboratório como instrumentos para a abordagem de aspectos da cultura científica em sala de aula. Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 1, p. 137-53, 2006.

FERRUZZI, Elaine Cristina. A modelagem matemática como estratégia de ensino e aprendizagem do cálculo diferencial e integral nos cursos superiores de tecnologia. Orientadora: Mirian Buss Gonçalves. Coorientadora: Lourdes Maria Werle de Almeida. 2002. 154 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina, 2003. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/84624. Acesso em: 30 jun. 2021.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HEIDEMANN, L. A; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A. Modelagem Didático-científica: integrando atividades experimentais e o processo de modelagem científica no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 1, p. 3-32, abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n1p3.

KARAM, R. A. S.; PIETROCOLA, M. Habilidades técnicas versus habilidades estruturantes: resolução de problemas e o papel da Matemática como estruturante do pensamento físico. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 181-205, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37960. Acesso em: 30 jun. 2021.

LAHERA, Jesús. Ciências físicas nos ensinos fundamental e médio: modelos e exemplos. Porto Alegre: Artmed, 2006.

MOREIRA, Ildeu de Castro. Feynman e suas conferências sobre o ensino de física no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 4, p. e4203, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0374.

PIETROCOLA, M. A Matemática como linguagem estruturante do pensamento físico. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

PIETROCOLA, M. A Matemática como estruturante do conhecimento físico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 1, p. 89-109, ago. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9297. Acesso em: 30 jun. 2021.

PIRES, Célia Maria Carolino. Currículos de matemática: da organização linear à ideia de rede. São Paulo: FTD, 2000.

VILLATORRE, A. M. Didática e avaliação em Física. Curitiba: Ibpex, 2008.

Published

2021-06-30

How to Cite

OLIVEIRA JÚNIOR, V. F. de; BARBOSA JÚNIOR, A. M.; CHAVES, J. L. A.; FEITOZA, N. R. Mathematics as a structuring skill in the pedagogical context, in the experimentation and in the modeling in Physics. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 1, p. e2011, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i1id4825. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4825. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education