GeoGebra as scaffolding: an experience in solving Geometry problems

Authors

  • Robert Allyson Cavalcante Pinto Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância (PPGTEG), Recife, PE, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0428-8657
  • Rodrigo Nonamor Pereira Mariano de Souza Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Departamento de Computação (DC), Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância (PPGTEG), Recife, PE, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0694-2886

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2021v7i1id4266

Keywords:

Mathematics Education, Geometry, Educational Technologies, Problem Solving, GeoGebra

Abstract

We present a reflection on the use of the GeoGebra tool and the problem solving methodology for teaching Plane Geometry at elementary and high school. Our proposal aims to stimulate student autonomy through activities implemented on the platform, which we call guided resolutions. A guided resolution is a sequence of steps or geometric constructions that lead to the resolution of a problem, which are presented incrementally, and documented with suggestions made by the teacher. Such artifacts are intended to create conditions in students to solve the problem independently, even without technological support. This approach differs from other GeoGebra based proposals found in the Brazilian literature, investigated through systematic mapping, in which complete pedagogical scripts are presented to students. The main theoretical foundation of our proposal lies in Vygotsky's social interactionist theory, in which we explore the concepts of scaffolding and the Proximal Development Zone. We evaluated our proposal through interventions in a computer lab with twenty-six students from the 9th grade of elementary school and the 1st grade of high school in a private school in the city of Teresina, Sate of Piauí, Brazil. Questionnaires were administered and participant observation was made, , which allowed us to verify the evolution in the problem solving ability for the proposed activities, even on paper, after the use of the tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robert Allyson Cavalcante Pinto, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância (PPGTEG), Recife, PE, Brasil

Rodrigo Nonamor Pereira Mariano de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Departamento de Computação (DC), Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância (PPGTEG), Recife, PE, Brasil

References

Almouloud, S. A. A geometria na escola básica: que espaços e formas tem hoje. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., São Paulo, SP, 1994. Anais [...], São Paulo, 2004.

Assad, A. Usando o geogebra para analisar os níveis do pensamento geométrico dos alunos do ensino médio na perspectiva de Van Hiele. Orientadora: Luciane Grossi. 2017. 161f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR, 2017. Disponível em: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2444. Acesso em: 1 ago. 2020.

Baker, R. S. Stupid Tutoring Systems, Intelligent Humans. International Journal of Artificial Intelligence in Education, v. 26, n. 2, p. 600-614, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-016-0105-0.

Bortoni-Ricardo, S. M. O Professor Pesquisador: Introdução à Pesquisa Qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 jun. 2020.

Costa, S. R. S.; Duqueviz, B. C.; Pedroza, R. L. S. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 19, n. 3, p. 603-610, set./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912.

De Bruyckere, P.; Kirschner, P. A.; Hulshof, C. D. Technology in Education: What Teachers Should Know. American Educator, v. 40, n. 1, p. 12-18, 2016. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1094203. Acesso em: 1 ago. 2020.

Duval, R. Ver e ensinar a matemática de outra forma – entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

Fiorotti, L. B. Tópicos de Geometria Plana com o Software Geogebra: Proposta de Sequências Didáticas. Orientador: Valmecir Antonio dos Santos Bayer. 2014. 50f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, 2014. Disponível em: http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_7684_DISSERTA%C7%C3O_Luciana%20Bahiense.pdf. Acesso em: 1 ago. 2020.

Gravina, M. A. Os ambientes de geometria dinâmica e o pensamento hipotético-dedutivo. Orientadora: Lucila Maria Costi Santarosa. 2001. 277f. Dissertação (Mestrado em Informática na Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2001. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2545. Acesso em: 1 ago. 2020.

Hohenwarter, M. GeoGebra: ein Softwaresystem für dynamische Geometrie und Algebra der Ebene. Dissertação - Naturwissenschaftlichen Fakultät, Paris-Lodron-Universität Salzburg, Salzburg, 2002.

Hohenwarter, M.; Jarvis, D.; Lavicza, Z. Linking Geometry, Algebra, and Mathematics Teachers: GeoGebra Software and the Establishment of the International GeoGebra Institute. International Journal for Technology in Mathematics Education, v. 16, n. 2, p. 83-87, 2009.

Isotani, S.; Brandão, L. O. Como Usar a Geometria Dinâmica? O Papel do Professor e do Aluno Frente às Novas Tecnologias. In: Workshop de Informática na Escola, 7., Campo Grande, MS, jul. 2006. Anais [...]. Sociedade Brasileira de Computação: 2006, p. 120-128. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/882. Acesso em: 01 fev. 2021.

LAN, Y-J. Technology enhanced learner ownership and learner autonomy through creation. Educational Technology Research and Development, v. 66, p. 859-862, 12 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-018-9608-8.

Leal Junior, L. C.; Onuchic, L. R. Ensino e Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas como Prática Sociointeracionista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 955-978, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a09.

Lorenzato, S. Por que não ensinar Geometria? A Educação Matemática em Revista, Blumenau, v. 4, ano 3, p. 3-13, 1995.

Marconi, M. A.; Lakatos, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2017.

Morais, R. S. O processo constitutivo da Resolução de Problemas como uma temática da pesquisa em Educação Matemática: um inventário a partir de documentos dos ICMEs. Orientadora: Lourdes de la Rosa Onuchic. 2015. 471f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/132220. Acesso em: 1 ago. 2020.

Novak, F. I. L. O ambiente dinâmico GeoGebra para o desenvolvimento de aspectos específicos da aprendizagem em Geometria segundo Raymon Duval: olhares, apreensões e desconstrução dimensional. Orientadora: Celia Finck Brandt. 2018. 149f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018. Disponível em: http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2641. Acesso em: 20 dez. 2020.

OECD. PISA 2015 Results: Excellence and Equity in Education. v. I. Paris: OECD Publishing, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en.

Onuchic, L. R. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.

Pavanello, R. M. O abandono do ensino da geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, Campinas, v. 1, n. 1, p. 7-17, jan./dez. 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646822. Acesso em: 1 fev. 2021.

Piaget, J.; Inhelder, B. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

PINTO, R. Geogebra como andaime: uma experiencia na resolução de problemas de Geometria. Orientador: Rodrigo Nonamor Pereira Mariano de Souza. 2019. 125f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância) – Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019.

Polya, G.; Conway, J. H. How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Princeton, Nova Jersey: Princeton University Press, 2014.

Polya, G. Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving. Hoboken, Nova Jersey: John Wiley & Sons, 1962.

Rego, T. C. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

RESENDE, B.; LARA, I. C. M. Objetos de Aprendizagem e contribuições para Educação Matemática: mapeamento teórico de artigos acadêmicos. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 5, n. 1, p. 11-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2019v5i1id3188.

Schoenfeld, A. H. Mathematical problem solving. Cambridge, Massachusetts: Academic Press, 2016.

Vygotsky, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Wood, D.; Bruner, J. S.; Ross, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 17, n. 2, p. 89-100, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x.

Zanella, A. V. Zona de desenvolvimento proximal: análise teórica de um conceito em algumas situações variadas. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p. 97-110, ago. 1994. Diponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1994000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 1 fev. 2021.

Published

2021-02-01

How to Cite

PINTO, R. A. C.; SOUZA, R. N. P. M. de. GeoGebra as scaffolding: an experience in solving Geometry problems. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 7, n. 1, p. e2002, 2021. DOI: 10.35819/remat2021v7i1id4266. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4266. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics Education