TIME in Action: Theory and Research in Elementary Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35819/remat2020v6i1id3543

Keywords:

Mathematical Investigation, Problems Solving, Workshops, Mathematics Education

Abstract

The goal of this paper is to describe and analyse some activities carried out in the extension project called Theory and Research and Elementary Mathematics (TIME), which is run by teachers of the Department of Mathematics at the Universidade Estadual de Maringá. Aimed at students and teachers of Basic Education, it uses approaches in the form of Problem Solving, Workshops and Mathematical Research methodology. This project has gained prominence in Maringá and region for its approaches and results in olympic competitions of Mathematics, leading us to want to understand how their meetings, their methodological approaches, their organization and the results regarding the participation and learning of their attendees. In this sense, we conducted a qualitative research, which follows the interpretative paradigm in the participant observation modality. Following these paths, we observed the operation of 3 workshops that were held during some of the TIME meetings in 2018. The results of this research show that the TIME provides a space of methodological experimentation for students and teachers of the Mathematics degree, besides contributing to its participants understand how mathematical knowledge is built, thus enhancing critical and creative thinking. Thus, the project contrasts with traditional teaching, which generally presents mathematics as a ready and finished knowledge, sequentially exposed based on axioms, definitions, theorems, demonstrations, examples and fixation exercises.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinícius Murilo Fratucci, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR

Licenciando em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino de Geometria da Universidade Estadual de Maringá (GPEG - UEM), coordenado pela orientadora Profª Drª Mariana Moran.

Mariana Moran, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR

Possui graduação em Matemática, Mestrado e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é Professora Adjunta D da Universidade Estadual de Maringá e compõe o corpo docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática - PRPGEM (Mestrado Acadêmico) da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática de Campo Mourão - GEPEMCAM e líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Geometria - GPEG. Membro fundador do GT14 - Didática da Matemática da SBEM; faz parte do Conselho Editorial da Revista Paranaense de Educação Matemática - RPEM (qualis B1); vice-coordenadora da Editora Fecilcam e membro da Câmara de Assuntos Acadêmicos do Conselho Universitário - COU da Universidade Estadual de Maringá.

Eduardo de Amorim Neves, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR

Possui Bacharelado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2006), Mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2008) e Doutorado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP (2013). Atualmente é professor adjunto do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá, trabalhando na área de Geometria Riemanniana e Geometria Estocástica.

Thiago Fanelli Ferraiol, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2005), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2008) e doutorado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2012). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Maringá, onde desenvolve projetos de pesquisa e de extensão relacionados à matemática e ao seu ensino.

Published

2020-01-01

How to Cite

FRATUCCI, V. M.; MORAN, M.; NEVES, E. de A.; FERRAIOL, T. F. TIME in Action: Theory and Research in Elementary Mathematics. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 1, p. 1–14, 2020. DOI: 10.35819/remat2020v6i1id3543. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/3543. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Matemática